BMW heeft gisteravond het doek gehaald van de nieuwe X3. De middelgrote SUV stond twee generaties bekend om zijn nogal eigenzinnige uiterlijk, maar desondanks wist BMW sinds 2003 wel anderhalf miljoen exemplaren te slijten. We zijn benieuwd op de opvolger dat succes kan verderzetten.
Het ontwerp van de nieuwe X3 is sinds dit weekend geen verrassing meer dankzij een
reeks gelekte foto’s. De X3 groeit in alle richtingen, maar vooral in de lengte zijn de verschillen groot. De totale lengte neemt met meer dan 5 centimeter toe tot 4,71 meter terwijl de wielbasis zelfs vijftien centimeter groeit. Bijgevolg beschikken de inzittenden over meer interieurruimte en is er voortaan 550 liter aan kofferruimte beschikbaar. Wie de achterbank neerklapt kan 1.600 liter aan bagage kwijt in de nieuwe X3.
De X3 krijgt dus een groeischeut, maar dat resulteert niet in een hoger gewicht. Sterker nog, dankzij het gebruik van meer aluminium voor de motor en de wielophanging weegt de SUV tot maximaal 55 kilogram lichter dan de vorige generatie. Bovendien heeft de X3 met een cW-waarde van 0,29 de laagste luchtweerstand in zijn segment.
Om de bestuurder zo goed mogelijk te ondersteunen introduceert het merk verschillende optionele “Personal CoPilot” functies voor de X3. Voorbeelden zijn Active Cruise Control, Lane Keeping Assistant en Driving Assistant Plus inclusief stuur- en rijbaanassistent. Vanaf december 2017 wordt de optielijst verder aangevuld met Lane Change Assistant. Het aanwezige navigatie- en infotainmentsysteem bedienen kan door via gebarenbesturing of de Voice Assistant. Via dit laatste systeem kunnen inzittenden via dagelijks taalgebruik opdrachten geven in plaats van via specifieke commando’s.
Het motorenaanbod zal bij de lancering bestaan uit drie benzinemotoren en twee diesels. De xDrive20i met 184 pk wordt het instapmodel voor benzinerijders. Alternatieven met meer vermogen zijn de 252 pk sterke xDrive30i en de M40i. Die laatste is volledig nieuw voor de X3 en haalt 360 pk en 500 Nm koppel uit een 3.0 liter zes-in-lijn. Een sprint van 0 naar 100 km/h is mogelijk in 4,8 seconden en de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 250 km/h. Op dieselgebied biedt BMW de keuze uit de xDrive20d met 190 pk en de xDrive30d met 265 pk. Schakelen gebeurt standaard steeds met een verbeterde versie van de 8-traps Steptronic automaat.
In september maakt de nieuwe X3 zijn opwachting op de IAA in Frankfurt. Prijzen zijn nog niet bekend.