Officieel: nieuwe BMW M8 Coupé en Cabrio

Het stond in de sterren geschreven dat M GmbH de BMW 8-Reeks onder handen zou nemen. Vandaag is het eindelijk zover en krijgen we zowel de M8 Coupé als M8 Cabrio te zien. Bovendien lanceert BMW meteen een 625 pk sterke Competition uitvoering.
Auteur: Stijn | 05-06-2019
De standaard BMW 8 Reeks is al sportief, maar bij de M8 wordt het pas echt menens. De wagen krijgt opengewerkte bumpers, grotere luchtinlaten, een grille met dubbele spijlen, M kieuwen en een achterspoiler. Het interieur wordt aangepakt met M Sport stoelen, speciale lederen bekleding, een head-up display met unieke M-info, de BMW Live Cockpit Professional. De Competion modellen kunnen daarbovenop rekenen op een Track modus voor circuitgebruik. Qua veiligheidssystemen behoren onder meer de Driving Assistant en Parking Assistant tot de standaarduitrusting.

Om gewicht te besparen en het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden krijgen de M8 Coupé en Competition Coupé een dak uit met koolstofvezel versterkt kunststof. Aan de elektrisch te bedienen softtop van de 8 Reeks Cabrio wordt niet geraakt. Daarnaast spreekt BMW onder meer van een extreem hoge koetswerkstijfheid, een versterkt onderstel, een M specifieke wielophanging en krachtigere remmen.

De nieuwe M8 Coupé en Cabrio maken gebruik van dezelfde aandrijflijn als de BMW M5. Dat betekent dat een 4.4 liter V8 met M TwinPower Turbo technologie goed is voor 600 pk en 750 Nm. De Competition uitvoeringen doen daar nog een schep bovenop en krijgen 625 pk. De M8 Coupé snelt in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/h terwijl de M8 Cabrio daar 3,3 seconden over doet. De Competition uitvoering van beide varianten schraapt daar één tiende van een seconde af. De topsnelheid wordt in alle gevallen elektronisch begrensd op 250 km/h, maar via het optionele M Driver’s Package valt dat op te trekken naar 305 km/h.

In de rijmodi 4WD en 4WD Sport stuurt de 8-traps M Steptronic automaat het vermogen naar de vier wielen, maar via de 2WD rijmodus kunnen zelfzekere klanten kiezen voor uitsluitend achterwielaandrijving en de Dynamic Stability Control (DSC) uitschakelen.

De marktintroductie vindt plaats in september 2019. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.


Recent BMW nieuws

Stagiairs bij BMW bouwen X7 Pick-up

Stagiairs bij BMW bouwen X7 Pick-up

BMW is ondertussen in zowat alle niches actief, maar een segment waar het merk zich nog niet aan waagt zijn de pick-ups. Daar komt vandaag heel even verandering in met de BMW X7 ...
BMW stelt nieuwe X6 voor

BMW stelt nieuwe X6 voor

Na een carrière van amper vijf jaar wordt de huidige BMW X6 met pensioen gestuurd. Liefhebbers van een full-size SUV Coupé hoeven echter niet te treuren want BMW presenteert meteen al een nieuwe ...
Officieel: BMW 8 Reeks Gran Coupé

Officieel: BMW 8 Reeks Gran Coupé

De BMW 8 Reeks bestaat sinds vorig jaar als coupé en cabrio, maar mensen die een opvolger voor de 6 Reeks Gran Coupé zochten konden even niet bij het merk terecht. Daar komt nu verandering in met ...
Nieuwe BMW 3 Reeks Touring officieel voorgesteld

Nieuwe BMW 3 Reeks Touring officieel voorgesteld

Acht maanden geleden ging het doek van de BMW 3 Reeks Berline. Een nette sedan, maar in België zal het toch vooral storm lopen voor de 3 Reeks Touring en die beleeft vandaag zijn ...
Opgefriste BMW X1 verschijnt ook als plug-in hybride

Opgefriste BMW X1 verschijnt ook als plug-in hybride

In 2015 lanceerde BMW de tweede generatie van de X1. De compacte SUV heeft het merk bepaald geen windeieren gelegd. Een kleine opfrisbeurt moet de verkopen ook de komende jaren op peil ...
Officieel: de nieuwe BMW 1 Reeks

Officieel: de nieuwe BMW 1 Reeks

BMW heeft het doek gehaald van de nieuwe 1 Reeks. De derde generatie breekt met de traditie en krijgt voorwielaandrijving wat zorgt voor een aanzienlijk ruimer interieur. ...