Officieel: de nieuwe BMW 1 Reeks

BMW heeft het doek gehaald van de nieuwe 1 Reeks. De derde generatie breekt met de traditie en krijgt voorwielaandrijving wat zorgt voor een aanzienlijk ruimer interieur.
Auteur: Stijn | 28-05-2019
De nieuwe A-Klasse is opnieuw een schot in de roos voor Mercedes en dus kon BMW de komst van een nieuwe 1 Reeks niet lang meer uitstellen. Gelukkig is de derde generatie klaar om de strijd aan te gaan met Mercedes en deze keer strijden beide merken met gelijke wapens. De 1 Reeks staat namelijk op het UKL-platform waar bijvoorbeeld ook de BMW X2 van gebruikmaakt en krijgt dus voorwielaandrijving. Voor de echte fans is dat wellicht heiligschennis, maar in realiteit zullen heel wat klanten tevreden zijn met de toegenomen interieurruimte voor de achterpassagiers en de grotere koffer. Eigenaars van een nieuwe 1 Reeks kunnen achterin voortaan 380 liter aan bagage kwijt. Wie de achterbank neerklapt beschikt zelfs over 1.200 liter.

De nieuwe BMW 1 reeks is 4,319 meter lang (-0,5 cm) en heeft een wielbasis van 2,670 meter (- 2 cm). De breedte neemt met 3,4 centimeter toe tot 1,799 meter en ook in de hoogte doet de 1 Reeks er 1,3 centimeter bij tot 1,434 meter. Wie op zoek is naar een driedeurs zal zich moeten haasten voor een exemplaar van de vorige generatie. De opvolger komt namelijk enkel als vijfdeurs op de markt.

Over trends gesproken: de ontwerpafdeling tekent de grille van nieuwe BMW’s steeds groter en dat is (helaas?) bij de 1 Reeks niet anders. Verder zien we schuin geplaatste koplampen, de Hofmeister-knik aan de zijkant en brede L-vormige achterlichten. In de optielijst staan onder meer full-led koplampen, full-led achterlichten, een elektrisch bedienbaar panoramadak en een elektrisch bedienbare kofferklep.

In het interieur kiest BMW voor een digitale instrumentencluster met een scherm van 10,25-inch. Voor het infotainmentsysteem is er keuze tussen een 8,8-inch touchscreen en een 10,25-inch scherm. De bediening kan zowel via klassieke knoppen op het stuur en de middenconsole als via de iDrive Controller. Optioneel is nog een 9,2-inch fullcolour head-up display beschikbaar die het de bestuurder mogelijk maakt om alle info af te lezen zonder zijn blik af te wenden.

Op gebied van veiligheidssystemen behoren Lane Departure Warning met actieve stuurcorrectie en Collision Warning met voetgangersherkenning en City-remfunctie tot de standaarduitrusting. Klanten kunnen dit optioneel aanvullen met Active Cruise Control en de Driving Assistant met Lane Change Warning, Rear Collision Warning en Crossing-traffic Alert.

Het motorenaanbod bestaat bij de lancering uit twee benzineversies en drie diesels. Bij de benzineversies gaat het om twee uitersten, namelijk de 118i met een 140 pk sterke driecilinder motor en de 306 pk sterke M135 xDrive. Die laatste werkt een sprint van 0 naar 100 km/h af in 4,8 seconden en heeft een topsnelheid van 250 km/h.

Het instapmodel bij de dieselversies wordt de 116d met een 115 pk en 270 Nm sterke driecilinder motor. De 118d krijgt een viercilinder met 150 pk en 350 Nm koppel. Beiden beschikken over voorwielaandrijving. Wie de voorkeur geeft aan vierwielaandrijving kan voorlopig enkel de 120d xDrive bestellen met 190 pk en 400 Nm.

Aan mogelijke transmissies geen gebrek. De 116d, 118i en 118d worden standaard gekoppeld aan een manuele zesbak. Die eerste twee zijn optioneel ook verkrijgbaar met een 7-traps Steptronic automaat met dubbele koppeling. In combinatie met de 118d voorziet BMW dan weer een 8-traps Steptronic automaat, die ook standaard in de 120d te vinden is. De M135i xDrive beschikt tenslotte over een 8-traps Steptronic Sport transmissie.


Recent BMW nieuws

Stagiairs bij BMW bouwen X7 Pick-up

Stagiairs bij BMW bouwen X7 Pick-up

BMW is ondertussen in zowat alle niches actief, maar een segment waar het merk zich nog niet aan waagt zijn de pick-ups. Daar komt vandaag heel even verandering in met de BMW X7 ...
BMW stelt nieuwe X6 voor

BMW stelt nieuwe X6 voor

Na een carrière van amper vijf jaar wordt de huidige BMW X6 met pensioen gestuurd. Liefhebbers van een full-size SUV Coupé hoeven echter niet te treuren want BMW presenteert meteen al een nieuwe ...
Officieel: BMW 8 Reeks Gran Coupé

Officieel: BMW 8 Reeks Gran Coupé

De BMW 8 Reeks bestaat sinds vorig jaar als coupé en cabrio, maar mensen die een opvolger voor de 6 Reeks Gran Coupé zochten konden even niet bij het merk terecht. Daar komt nu verandering in met ...
Nieuwe BMW 3 Reeks Touring officieel voorgesteld

Nieuwe BMW 3 Reeks Touring officieel voorgesteld

Acht maanden geleden ging het doek van de BMW 3 Reeks Berline. Een nette sedan, maar in België zal het toch vooral storm lopen voor de 3 Reeks Touring en die beleeft vandaag zijn ...
Officieel: nieuwe BMW M8 Coupé en Cabrio

Officieel: nieuwe BMW M8 Coupé en Cabrio

Het stond in de sterren geschreven dat M GmbH de BMW 8-Reeks onder handen zou nemen. Vandaag is het eindelijk zover en krijgen we zowel de M8 Coupé als M8 Cabrio te zien. Bovendien lanceert BMW ...
Opgefriste BMW X1 verschijnt ook als plug-in hybride

Opgefriste BMW X1 verschijnt ook als plug-in hybride

In 2015 lanceerde BMW de tweede generatie van de X1. De compacte SUV heeft het merk bepaald geen windeieren gelegd. Een kleine opfrisbeurt moet de verkopen ook de komende jaren op peil ...