De nieuwe BMW 1 reeks is 4,319 meter lang (-0,5 cm) en heeft een wielbasis van 2,670 meter (- 2 cm). De breedte neemt met 3,4 centimeter toe tot 1,799 meter en ook in de hoogte doet de 1 Reeks er 1,3 centimeter bij tot 1,434 meter. Wie op zoek is naar een driedeurs zal zich moeten haasten voor een exemplaar van de vorige generatie. De opvolger komt namelijk enkel als vijfdeurs op de markt.
Over trends gesproken: de ontwerpafdeling tekent de grille van nieuwe BMW’s steeds groter en dat is (helaas?) bij de 1 Reeks niet anders. Verder zien we schuin geplaatste koplampen, de Hofmeister-knik aan de zijkant en brede L-vormige achterlichten. In de optielijst staan onder meer full-led koplampen, full-led achterlichten, een elektrisch bedienbaar panoramadak en een elektrisch bedienbare kofferklep.
In het interieur kiest BMW voor een digitale instrumentencluster met een scherm van 10,25-inch. Voor het infotainmentsysteem is er keuze tussen een 8,8-inch touchscreen en een 10,25-inch scherm. De bediening kan zowel via klassieke knoppen op het stuur en de middenconsole als via de iDrive Controller. Optioneel is nog een 9,2-inch fullcolour head-up display beschikbaar die het de bestuurder mogelijk maakt om alle info af te lezen zonder zijn blik af te wenden.
Op gebied van veiligheidssystemen behoren Lane Departure Warning met actieve stuurcorrectie en Collision Warning met voetgangersherkenning en City-remfunctie tot de standaarduitrusting. Klanten kunnen dit optioneel aanvullen met Active Cruise Control en de Driving Assistant met Lane Change Warning, Rear Collision Warning en Crossing-traffic Alert.
Het motorenaanbod bestaat bij de lancering uit twee benzineversies en drie diesels. Bij de benzineversies gaat het om twee uitersten, namelijk de 118i met een 140 pk sterke driecilinder motor en de 306 pk sterke M135 xDrive. Die laatste werkt een sprint van 0 naar 100 km/h af in 4,8 seconden en heeft een topsnelheid van 250 km/h.
Het instapmodel bij de dieselversies wordt de 116d met een 115 pk en 270 Nm sterke driecilinder motor. De 118d krijgt een viercilinder met 150 pk en 350 Nm koppel. Beiden beschikken over voorwielaandrijving. Wie de voorkeur geeft aan vierwielaandrijving kan voorlopig enkel de 120d xDrive bestellen met 190 pk en 400 Nm.
Aan mogelijke transmissies geen gebrek. De 116d, 118i en 118d worden standaard gekoppeld aan een manuele zesbak. Die eerste twee zijn optioneel ook verkrijgbaar met een 7-traps Steptronic automaat met dubbele koppeling. In combinatie met de 118d voorziet BMW dan weer een 8-traps Steptronic automaat, die ook standaard in de 120d te vinden is. De M135i xDrive beschikt tenslotte over een 8-traps Steptronic Sport transmissie.