Binnenin maken we kennis met de nieuwe digitale instrumentcluster van BMW, een grotere head-up display en een 10,25-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem. Alternatieve bedieningsmethodes zijn de iDrive Touch Controller, knoppen op het stuur, stemcommando’s en handgebaren. De bestuurder kan kiezen uit vier rijmodi, namelijk Comfort, Eco Pro, Sport en Sport+.
Het interieur moet vooral rust en luxe uitstralen. Het merk kiest daarom voor hoogwaardige materialen, sportstoelen, Vernasca-lederen bekleding en interieurverlichting. Beschikbare opties zijn onder meer draadloos opladen voor de smartphone, een Diamond Surround Sound System van Bower & Wilkins en een glazen keuzehendel voor de automaat en iDrive Controller. Achterin is plaats voor 420 liter bagage, al biedt de neerklapbare rugleuning de mogelijkheid om die ruimte uit te breiden.
BMW heeft de 8 Reeks Coupé gelijktijdig met de M8 en M8 GTE racewagen ontwikkeld. De nadruk ligt volgens het merk dan ook op een laag zwaartepunt, perfecte gewichtsverdeling, laag gewicht dankzij aluminium, magnesium en CFRP, optimale aerodynamica en hoge koetswerkstijfheid. Zaken als een sportuitlaat en sperdifferentieel achteraan behoren tot de standaarduitrusting, net als de Adapative M wielophanging en Integral Active Steering.
Bij de officiële marktintroductie in november dit jaar biedt BMW de 8 Reeks Coupé aan in twee varianten. De 840d xDrive krijgt een zes-in-lijn dieselmotor met 320 pk en 680 Nm koppel. Het alternatief is de M850i die over een nieuwe 4.4 liter TwinPower Turbo V8 benzinemotor beschikt met 530 pk en 750 Nm koppel. Naast die mooie cijfers belooft BMW een geweldig en puur uitlaatgeluid zonder ‘sound engineering’ in het interieur. Zelf schakelen is helaas niet mogelijk, BMW koppelt beide motoren immers aan een 8-traps Steptronic automaat. Dit voorlopige topmodel sprint van 0 naar 100 km/h in 3,7 seconden, 1,2 seconden beter dan de dieselversie. De topsnelheid wordt bij beide varianten elektronisch begrensd op 250 km/h.
Beschikbare rijhulpsystemen zijn onder meer Active Cruise Control met Stop & Go, Steering and Lane Control Assistant, Lane Change Warning, Lane Departure Warning, uitwijkassistentie, Crossing Traffic Warning, Parking Assistant en Reversing Assistant.