BMW weet dus meer vermogen en vooral meer koppel uit de V8 te halen en dat doet het via nieuwe turbocompressoren, een efficiëntere laadluchtkoeling en een verhoogde brandstofinjectiedruk. Het totale vermogen kan aangesproken worden tussen 5.600 en 6.700 tpm terwijl het maximaal koppel van 750 Nm al beschikbaar is vanaf 1.800 tpm en tot 5.600 tpm. De sprintcijfers van de nieuwe M5 zijn dan ook niet min. 0 tot 100 km/h in 3,4 seconden en 0 tot 200 km/h in 11,1 seconden. De topsnelheid blijft elektronisch begrensd op 250 km/h. Wie echter het optionele M Driver’s Package aanvinkt, mag van BMW doorstomen tot 305 km/h.
Schakelen gebeurt via een 8-traps M Steptronic met Drivelogic. In D-modus kan de bestuurder het schakelen aan de wagen overlaten, maar via de keuzehendel op de middenconsole of de schakelflippers aan het stuur behoort sequentieel manueel schakelen ook tot de mogelijkheden.
Zoals gewoonlijk krijgt de M5 een sportiever uiterlijk mee. Zo hebben de ingenieurs gezorgd voor bredere zijpanelen aan de voorzijde met grotere luchtopeningen. Achteraan is de diffuser een nieuwkomer en zorgen vier uitlaatpijpen voor een bijpassend geluidsdecor. De bestuurder kan het motorgeluid wel naar wens aanpassen.
Om het extra gewicht van de xDrive vierwielaandrijving te compenseren gebruikt BMW aluminium voor de motorkap en met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) voor het dak. In combinatie met enkele andere ingrepen brengt dat het gewicht van de nieuwe M5 terug tot 1.855 kilogram, zo’n 100 kilogram lichter dan zijn voorganger.
In standaarduitvoering brengen M compound remmen met blauwe remklauwen en geperforeerde remschijven de M5 opnieuw tot stilstand. Optioneel kunnen klanten carbon-keramische remmen laten monteren. Deze zijn herkenbaar aan de goudgelakte remklauwen en doen het gewicht met nog eens 23 kilogram afnemen.
Binnenin behoren elektrisch verstelbare M zetels in leder tot de standaarduitrusting. Kuipzetels met een betere zijsteun staan op de optielijst.
De nieuwe BMW M5 bestellen kan vanaf nu. De eerste leveringen staan gepland voor de lente van 2018. De basisprijs voor de standaard M5 wordt later nog meegedeeld. Wel is al bekend dat de exclusieve First Edition 19.950 euro (incl. btw) meer zal kosten dan de standaard M5. De oplage van die editie blijft beperkt tot 400 exemplaren wereldwijd en is herkenbaar aan de opvallende koetswerkkleur BMW Individual Frozen Dark Red metallic.