Wie tevreden is over zijn F10 en deze besluiten in te ruilen voor een G30, zal het nieuwe interieur zeker op de prijs stellen. Ook hier kiest BMW op visueel vlak voor een zachte evolutie, maar dankzij de nieuwste technologische snufjes is de cockpit weer helemaal bij de tijd gebracht. Het 10,25-inch display is voortaan een touchscreen zodat je niet meer door de menu’s hoeft te bladeren via de iDrive knop, die overigens wel nog steeds aanwezig is. Verder zet BMW zijn eerste stappen in de wereld van autonoom rijden, want de nieuwe 5 Reeks is in staat om tot een snelheid van 210 km/h binnen de witte lijnen van het huidige rijvak te blijven rijden.
Bij zijn lancering biedt BMW de 5 Reeks aan met viercilindermotoren voor de 520d (190 pk) en 530i (252 pk). De sterkere 530d (265 pk) en 540i (340 pk) beschikken over een zes-in-lijn motor. xDrive vierwielaandrijving behoort bij alle versies tot de mogelijkheden terwijl van de 190 pk sterke 520d ook een EfficientDynamics Edition verschijnt. Bij die laatste blijft het gemiddeld verbruik beperkt tot 3,9 l/ 100 km en de CO2-uitstoot ligt op 102 g/km. Het alternatief voor benzinerijders is de 530e iPerformance, een plug-in hybride waarbij de viercilinder ondersteund wordt door een elektromotor. Het gemiddeld verbruik komt uit op precies 2,0 l/100 km en de CO2-uitstoot daalt tot 49 g/km. De elektrische actieradius bedraagt zo’n 45 kilometer.
Het voorlopige topmodel wordt de M550i. Deze beschikt over een V8 benzinemotor met 462 pk en doet standaard beroep op xDrive vierwielaandrijving. Het gevolg is dat deze 5 Reeks in amper 4,0 seconden van 0 naar 100 km/h sprint.
In maart volgend jaar staat de nieuwe 5 Reeks in de showrooms. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.