Vorig jaar gunden Aston Martin en Red Bull Advanced Technologies de wereld een eerste blik op hun gezamenlijke hypercar project. Het toen onthulde prototype werd aangeduid met AM-RB 001, maar ondertussen weten we dat de productieversie als Valkyrie door het leven zal gaan. Het voorbije jaar werd vlijtig doorgewerkt aan de wagen, hoog tijd dus volgens Aston Martin om wat meer informatie en de eerste foto’s van de productieversie vrij te geven.
Het ontwerp van de Valkyrie is nog steeds even extreem als een jaar geleden. Net zoals bij Formule 1 wagens draait werkelijk alles bij deze hypercar om een optimale aerodynamica en maximale downforce in combinatie met een minimaal gewicht. Zo waren de ingenieurs blijkbaar nog niet helemaal tevreden met de achterzijde van de
AM-RB 001. Naast verschillende wijzigingen aan het koetswerk krijgt de Valkyrie kleinere achterlichten en een derde remlicht van amper 5,5 millimeter breed en 9,5 millimeter hoog, het absolute minimum om de wagen straatlegaal te houden en toch zo veel mogelijk gewicht te besparen. Dat het team erg ver gaat in de zoektocht naar overtollige kilo’s blijkt ook uit het ontbreken van een traditionele Aston Martin badge. Als alternatief kiest het team voor een aluminium exemplaar dat 30 procent dunner is dan een mensenhaar en zo slechts een paar milligram weegt. Ja, echt waar!
Opvallende details aan de Valkyrie zijn onder meer het ontbreken van zijspiegels. Vaak halen camera’s als alternatief voor buitenspiegels het productiestadium niet, maar bij Aston Martin dus wel. Zoek daarnaast niet naar een achterruit, daar is door de roof scoop geen plaats voor.
Na het openen van de vleugeldeuren kan de trotse eigenaar plaatsnemen in de koolstofvezel monocoque. Daar waan je je door de speciale zitpositie en het afneembare stuur meteen in een Formule 1 wagen. Van een interieur met veel franjes is geen sprake. Centraal plaatst Aston Martin een grote display, aangevuld met twee andere displays links en rechts die de beelden van de camera’s aan de buitenzijde tonen. Een laatste OLED-scherm bevindt zich op het stuur en doet dienst als instrumentarium. De bediening van de Valkyrie gebeurt uitsluitend via een aantal knoppen op het stuur. De bestuurder hoeft op geen enkel moment zijn handen van het stuur te halen.
Het enige wat nu nog niet aan bod kwam is de aandrijflijn. Zeker is dat een 6.5 liter V12 in combinatie met een elektromotor voor meer dan 1.000 pk zal zorgen. Bedenk daarbij dat het gewicht niet hoger zal liggen dan 1.030 kilogram en je weet: dit wordt een legendarisch stukje autogeschiedenis.
Het team van Aston Martin en Red Bull heeft nog enkele maanden de tijd om de laatste aanpassingen aan de Valkyrie door te voeren. Volgend jaar zou de productie namelijk al van start gaan. De oplage blijft beperkt tot 150 straatlegale exemplaren en 25 exemplaren voor het circuit.