Sinds Hyundai drie jaar geleden zijn opwachting maakte in het WRC weten we dat het merk sportieve ambities heeft. Dat vertaalde zich ondertussen al in de oprichting van een N-divisie waarvan deze i30 N het eerste echte wapenfeit is.
Een eerste blik op de i30 N maakt meteen duidelijk dat met deze wagen niet te spotten valt. We zien sportiever bumperwerk, rode remklauwen, een achtervleugel met geïntegreerd derde remlicht en dubbele uitlaatpijpen. Verder ligt de hatchback vier tot acht millimeter lager tegen het asfalt dan de
standaard i30 en kunnen klanten kiezen uit 18- en 19-inch wielen. Het exemplaar op de foto’s is uitgevoerd in Performance Blue, een kleur geïnspireerd op de i20 WRC van Hyundai Motorsport. Andere beschikbare koetswerkkleuren zijn Clean Slate, Engine Red, Polar White, Micron Grey en Phantom Black.
Vergis je niet, de Hyundai i30 N oogt niet alleen afgetraind, maar is dat ook effectief. Als aandrijflijn kiest Hyundai voor een 250 pk en 353 Nm sterke 2.0 T-GDI die gekoppeld wordt aan een handgeschakelde zesbak. De voorwielaangedreven hot hatch werkt een sprint van 0 naar 100 km/h af in 6,4 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/h. Echte liefhebbers vinken echter beter het optionele Performance Package aan. Zoals de naam al aangeeft krikt Hyundai het vermogen dan verder op tot 275 pk. Een hogere topsnelheid levert het niet op, maar een sprint van 0 naar 100 km/h lukt zo wel in 6,1 seconden.
De ingenieurs van Hyundai hebben de i30 N de voorbije maanden talloze keren in camouflagepak over de Nürburgring gejaagd. De hatchback is dan ook op heel wat vlakken aangepakt. Zo is er een elektronisch sperdifferentieel aanwezig, net zoals een elektronisch instelbare ophanging, launch control, een lap timer en speciale banden. Bovendien geeft de motor via "Rev Matching" automatisch tussengas bij het schakelen naar een lagere versnelling. Via twee knoppen op het stuur kan de bestuurder uit vijf rijmodi kiezen: Eco, Normal, Sport, N en N Custom. Zowel de besturing, de ESC, het elektronisch sperdifferentieel als het motorgeluid worden hierdoor beïnvloed.
Dit najaar is de i30 N live te bewonderen op het autosalon van Frankfurt. Nog voor het einde van dit jaar volgt de marktintroductie.