De volledig nieuwe i3S krijgt dezelfde updates als de standaard i3, maar dan aangevuld met enkele extra’s. Zo zijn er extra strips in de voorbumper en is de gesloten grille gespoten in een zwarte kleur. Binnenin kan de bestuurder een Sportmodus activeren. Dit zorgt voor een meer directe gasrespons en strakker stuurgedrag. Een sportonderstel is standaard en brengt de wagen 1 cm dichter tegen het asfalt. Verder neemt de spoorbreedte toe met 4 cm dankzij de uitgeklopte wielkasten. Exclusieve 20-inch velgen maken het plaatje compleet.
Zowel de i3 als i3S beschikken over een accu met een capaciteit van 94 Ah of 33 kWh. Wie vaak grote afstanden moet overbruggen kan nog steeds een range extender aanvinken. Die komt er in de vorm van een 38 pk sterke tweecilinder benzinemotor range extender behoort nog steeds tot de opties. Het vermogen en koppel van de standaard i3 blijven stabiel op respectievelijk 170 pk en 250 Nm. Een sprint van 0 naar 100 km/h neemt 7,3 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 150 km/h. De i3S is net iets krachtiger met 184 pk en 270 Nm. Bijgevolg gaat de wijzer al na 6,9 seconden voorbij 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 160 km/h.
Tenslotte komen we bij het belangrijkste cijfer, namelijk de actieradius. Volgens de NEDC-cyclus bedraagt die met range extender 290 tot 300 km voor de i3 en 280 km voor de i3S. De meer realistische WLTP norm houdt het bij 235 tot 255 km voor de i3 en 235 tot 245 km voor de i3S.
In de optielijst zijn heel wat rijhulpsystemen te vinden. Het Parking Assistance pakket zoekt naar een gepaste parkeerplaats parallel met de weg en kan vervolgens volledig zelfstandig parkeren. Driving Assistant Plus bestaat uit Collision en Pedestrian Warning met City Braking functie, Proactive Driving Assistant, Active Cruise Control met Stop & Go functie en de Traffic Jam Assistant.