De Singleframe grille is een stuk breder en lager in vergelijking met de nieuwe A8. Daarnaast zien we sportief uitgesneden luchtinlaten en smalle koplampunits. De topversie beschikt trouwens over HD Matrix led koplampen met Audi laser light. Het zijaanzicht van de A7 komt grotendeels overeen met de vorige generatie, enkel de overhang vooraan is duidelijk korter. De geaccentueerde wielkasten worden opgevuld met wielen tot 21-inch in diameter.
Net zoals de A8 worden de achterlichten met elkaar verbonden door een lichtstrip, een designelement dat zijn weg zal vinden naar alle topmodellen van het merk. Lichtanimaties in de koplampen en achterlichten bij het openen en sluiten van de deuren moeten volgens Audi de dynamiek van de coupé benadrukken terwijl de wagen stilstaat. Verder zit in de kofferklep van de A7 een spoiler verwerkt die automatisch tevoorschijn komt bij een snelheid van 120 km/h.
Audi voorziet 15 koetswerkkleuren waarvan acht nieuwe. Wie zijn A7 wat sportiever wil aankleden, kan het S line exterieurpakket aanvinken.
Het interieur oogt een stuk cleaner dan zijn voorganger, niet in het minst dankzij het digitale instrumentarium en de twee centrale displays. Een 10.1-inch scherm vervangt de MMI-knop uit de vorige generatie voor de bediening van het infotainmentsysteem. De klimaatcontrole wordt ingesteld via het 8.6-inch scherm onderaan. In de koffer raak je 535 liter aan bagage kwijt. Dankzij de neerklapbare achterbank kan dit toenemen tot 1.390 liter.
Uiteraard is de A7 een stuk slimmer dan zijn voorganger. Afhankelijk van het uitrustingsniveau kunnen er tot vijf radarsensoren, vijf camera’s, twaalf ultrasonische sensoren en een laserscanner aanwezig zijn. Met de AI-knop kan de bestuurder de Audi AI remote parking pilot en garage pilot activeren. De wagen kan dan zelfstandig in of uit een parkeerplaats of garage manoeuvreren. De bestuurder hoeft hiervoor niet in de wagen plaats te nemen want de bediening kan gewoon via de myAudi app op de smartphone.
Naast de AI-systemen zijn er 39 rijhulpsystemen beschikbaar, opgesplitst in drie pakketten: Audi AI Parking, City Assist en Tour Assist. Voorlopig bestaat het motorenaanbod enkel uit een 3.0 liter V6 TFSI met 340 pk en 500 Nm, gekoppeld aan een 7-traps S tronic. De quattro aandrijflijn activeert de achterwielaandrijving wanneer nodig. In amper 5,3 seconden sprint de vierdeurscoupé van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid is begrensd tot 250 km/h. Meer vier- en zescilinder motoren volgen snel na de productiestart.