De Urus heeft een lengte van 5,11 meter, maar over het precieze gewicht van de SUV blijft Lamborghini nog vaag. We moeten tevreden zijn met “minder dan 2.200 kilogram”. Carbonkeramische remmen brengen de Urus in ieder geval in een mum van tijd weer tot stilstand. Wie vol remt bij een snelheid van 100 km/h staat 33,7 meter verder stil.
Binnenin is plaats voor maximaal vijf personen, tenminste als je voor de achterbank kiest. Het laten monteren van twee aparte, sportieve zetels achterin behoort namelijk ook tot de mogelijkheden. Dankzij de wielbasis van 3 meter moet het daar bovendien zelfs voor grotere mensen aangenaam vertoeven zijn.
De bestuurder krijgt een digitaal instrumentarium voor zich. Centraal zorgen twee touchscreens voor de bediening van het infotainmentsysteem en andere zaken. De zetels zijn in standaarduitvoering elektrisch verstelbaar in twaalf standen. Wie nog meer comfort wenst, kan de zetels met massage- en ventilatiefunctie aanvinken. Praktisch is de Urus ook. In de koffer raak je 616 liter aan bagage kwijt en na het neerklappen van de achterbank loopt dat op tot 1.596 liter.
De Urus beschikt standaard over vier rijmodi: Strada, Sport, Corsa en Neve (sneeuw). De overige twee standen Terra en Sabbia, dienen aangevinkt te worden in de optielijst en zijn ideaal voor respectievelijk off-road gebruik en zand.
Dat de productieversie van de Urus dicht aanleunt tegen de gelijknamige concept uit 2012 is sinds de vele teasers en gelekte foto geen verrassing meer. 21-inch velgen zijn standaard, maar wie nog wat meer wil opvallen kan ook opteren voor 22- of zelfs 23-inch exemplaren.
Dan rest er nog één vraag, namelijk: wat moet dat kosten? Wel, Lamborghini geeft in Europa een vanafprijs op van 171.429 euro (excl. btw). De leveringen starten in de lente van 2018.