De V60 staat op Volvo’s SPA-platform, de basis waar ook de hele 90-reeks en nieuwe XC60 al van gebruikmaken. Aan boord vinden klanten het Sensus infotainmentsysteem dat compatibel is met Apple CarPlay, Android Auto en 4G. De bediening gebeurt zoals verwacht via een touchscreen. De rest van het interieur creëert volgens Volvo een gevoel van ruimte en is luxueus aangekleed
Klanten kunnen kiezen uit T5 en T6 benzinemotoren, wie diesel verkiest komt terecht bij D3 en D4 motoren. Meer details daarover krijgen we voorlopig niet te horen. Waar Volvo wel dieper op ingaat is de plug-in hybride V60 die meteen in twee versies wordt gelanceerd. De eerste optie is een T6 Twin Engine AWD benzine plug-in hybride, een combinatie die samen goed is voor 340 pk. Het alternatief is de T8 Twin Engine AWD benzine plug-in hybride met een gecombineerd vermogen van 390 pk.
Volvo heeft een naam hoog te houden op gebied van veiligheid. De V60 komt standaard dan ook met heel wat veiligheids- en rijhulpsystemen. De City Safety met automatische remfunctie helpt bestuurders potentiële aanrijdingen te voorkomen en is volgens Volvo het enige systeem op de markt dat in staat is om zowel voetgangers, fietsers en grote dieren te herkennen.
Dankzij Pilot Assist kan de V60, weliswaar op goed gemarkeerde wegen zelfstandig sturen, accelereren en afremmen aan een snelheid van maximaal 130 km/h. Het systeem kreeg bovendien een upgrade om bochten nog beter aan te snijden. Verder behoren Run-off Road Mitigation, Oncoming Lane Mitigation tot de standaarduitrusting. Cross Traffic Alert met automatische remfunctie is terug te vinden in de optielijst.
De nieuwe V60 schittert begin maart op de beursstand van Volvo op het autosalon van Genève. Meer info over prijzen en motoren worden dan bekendgemaakt. Je kan natuurlijk ook altijd voor een ouder model van de V60 gaan bij de dealer of voor een tweedehands Volvo kiezen.