In tegenstelling tot de eerder onthulde V60 is de S60 niet meer met een dieselmotor verkrijgbaar. Voor Volvo betekent dit de eerste stap naar een toekomst zonder verbrandingsmotoren. De bekende T5- en T6 benzinemotoren zijn uiteraard wel nog terug te vinden in het gamma. Daarnaast levert Volvo de S60 met twee plug-in hybridebenzinemotoren met supercharger en turbocompressor, namelijk de T6 Twin Engine AWD met 340 pk en de T8 Twin Engine AWD met 400 pk. Exclusief voor het topmodel is nog een prestatie-upgrade verkrijgbaar van Polestar Engineered die zowel de remmen, ophanging, wielen als motorbesturingseenheid optimaliseert. Het maximumvermogen van de S60 T8 Twin Engine stijgt daardoor tot 415 pk.
Net als de V60 maakt de S60 gebruik van het SPA-platform. De toegepaste designtaal kennen we al van de S90, al geeft de plaatsing van het kenteken in de kofferklep de S60 toch een eigen identiteit. Ook op vlak van het interieur heeft geen Volvo geen verrassingen in petto. Een centraal touchscreen zorgt voor de bediening van het infotainmentsysteem dat uiteraard compatibel is met Apple CarPlay, Android Auto en 4G.
De S60 is volgens Volvo één van de meest veilige wagens ter wereld. Zo kan het City Brake systeem met Autobrake-technologie voetgangers, fietsers en grote dieren herkennen en een mogelijke aanrijding voorkomen of tenminste de impact verkleinen door automatisch te remmen. Andere aanwezige rijhulpsystemen zijn onder meer Run-off Road Mitigation en Oncoming Lane Mitigation. Het verbeterde Pilot Assist en Cross Traffic Alert zijn aan te vinken in de optielijst.