Passagiers kunnen de S90 Ambience Concept via hun smartphone personaliseren met één van de zeven visuele thema’s. Die worden automatisch aangevuld met bijpassende geluiden en zelfs geuren. Of zoals Volvo het zelf zegt: "The Ambience Concept redefines luxury by taking it beyond material choices, creating a car that connects with your senses. The design explores how people feel inside the car and enables them to influence their own mood and well-being".
Naargelang het gekozen visuele thema verandert het uitzicht van de binnenkant van het dak. De zeven beschikbare thema’s zijn Northern Lights, Scandinavian Forest, Swan Lake, Archipelago, Rain, Nocturnal Theme en Freedom. Het effect van elk visueel thema varieert tussen relaxerend en het krijgen van energie, iets dat nog versterkt wordt door de bijpassende audio die uit de speakers van Bower and Wilkins komt. Elk thema is bovendien gelinkt aan één van de vier geuren die ontwikkeld zijn door Byredo en via de middenconsole verspreid worden in het interieur.
De S90 Ambience bevindt zich voorlopig nog in een conceptuele fase, maar Volvo heeft wel degelijk de ambitie om deze nieuwe vorm van luxe te introduceren op de S90 Excellence. Vooral in China verwacht het merk hiermee te scoren en dat kunnen we best aannemen als we een blik werpen op de verkoopcijfers. In 2017 verkocht Volvo namelijk meer dan 100.000 wagens in China en het land is de grootste markt voor de S90.