De opmerkelijke samenwerking tussen Aston Martin en Red Bull Racing leidde vorig jaar tot de Valkyrie, een hypercar die ondanks zijn extreme uiterlijk gewoon de openbare weg op mag. Dat kan niet gezegd worden van de nieuwe Valkyrie AMR Pro.
Al bij de voorstelling van de Valkyrie nu een jaar geleden maakte Aston Martin duidelijk dat het ook een circuitversie zou bouwen in een oplage van 25 exemplaren. Die Valkyrie AMR Pro is nu klaar en kan beschouwd worden als Aston Martin’s antwoord op de
Ferrari FXX K Evo en
McLaren Senna GTR. Omdat de restricties voor straatlegale wagens wegvallen, krijgen de ingenieurs nog meer vrijheid op vlak van aerodynamica. Dat uit zich in nieuwe spoilers die meer downforce kunnen genereren dan het gewicht van de hypercar. De AMR Pro weegt overigens slechts 1.000 kilogram, een besparing van nog eens 30 kilogram ten opzichte van de gewone Valkyrie dankzij meer koolstofvezel, ruiten uit polycarbonaat en een ander uitlaatsysteem. Binnenin monteert Aston Martin lichtere stoelen en wordt het infotainmentsysteem overboord gegooid.
De hybride aandrijflijn bestaat uit een atmosferische 6.5 liter V12 van Cosworth in combinatie met een elektromotor. Het precieze vermogen blijft een groot vraagteken. Aston Martin houdt het voorlopig op "meer dan 1.100 pk".
Zowel de 150 exemplaren van de straatlegale Valkyrie als de 25 stuks voor het circuit hebben al een nieuwe eigenaar gevonden. De eerste leveringen vinden plaats in 2020.