Het ontwerp van de A1 oogt een stuk strakker en agressiever dan zijn voorganger. Audi geeft de wagen de nieuwste evolutie van de Singleframe grille, een brede C-stijl en achterlichten die we door hun L-vorm misschien eerder bij een ander Duits premiummerk hadden verwacht. Klanten hebben de keuze uit 11 koetswerkkleuren met een optionele accentkleur voor het dak en de spiegelkappen. Wie zijn A1 nog sportiever wil aankleden kan het S line pakket aanvinken.
In het interieur doet de Virtual Cockpit zijn langverwachte intrede. Die behoort trouwens meteen tot de standaarduitrusting, net als een 8,8-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem. Een 10,1-inch exemplaar is terug te vinden in de optielijst.
Zoek niet meer naar een dieseluitvoering van de A1. Audi levert de hatchback enkel nog met benzinemotoren. Het gamma start bij een 1.0 driecilinder met 95 pk of 116 pk en gaat verder met een 1.5 viercilinder met 150 pk. Het voorlopige topmodel is de 40 TFSI met 200 pk, al mogen we ons in de nabije toekomst zeker nog aan een krachtigere S1 verwachten.
Aanwezige veiligheidssystemen zijn Lane Departure Warning, een snelheidsbegrenzer, Adaptive Speed Assist en Park Assist.
Eind dit jaar staat de nieuwe A1 in de Belgische showrooms. Het prijskaartje maakt Audi later nog bekend.