Audi PB18 e-tron is sportwagen van de toekomst

Audi steelt de show op het Concours d’Elegance van Pebble Beach met de PB18 e-tron, een elektrisch studiemodel van een high-performance sportwagen van de toekomst.
Auteur: Stijn | 24-08-2018
De PB18 e-tron is het werk van de nieuwe ontwerpstudio van Audi in Malibu. De letters "PB" staan uiteraard voor Pebble Beach terwijl de rest van de naam verwijst naar de R18 e-tron, de ondertussen gepensioneerde LMP1-raceauto van Audi. Zowel op visueel als technologisch vlak zijn er overeenkomsten met de Audi Aicon Concept. Zo hebben beiden de typische grille met daarnaast brede en platte lichtunits, erg brede wielkasten en naar binnen gebogen zijruiten en beschikken ze over een elektrische aandrijflijn. Daar houden de gelijkenissen met de Aicon echter op.

Terwijl de focus bij de Aicon ligt op autonoom rijden blijft die technologie volledig afwezig bij de PB18 e-tron. Hier is het volledig de bestuurder zelf die de wagen bestuurt. Intern werd het project dan ook "Level Zero" genoemd, een verwijzing naar de autonomieniveaus van wagens. Dat de bestuurder centraal staat mag je trouwens vrij letterlijk nemen. De PB18 beschikt namelijk over een zijdelings verschuifbare monocoque-binnenconstructie zodat de stuurinrichting en pedalen net als bij een eenzitter centraal in het interieur kunnen geplaatst worden.

De PB18 is 4,53 meter lang, 2 meter breed en amper 1,15 meter hoog. Qua lay-out gaat het om een klassieke sportwagen met een middenmotor en ver naar voren geplaatste cabine. Het exterieurontwerp is echter minder vanzelfsprekend. De voorzijde lijkt nog normaal, maar dankzij de bijna verticale achterruit doet het ontwerp sterk denken aan een Shooting Brake. Audi meldt dan ook trots dat er achterin plaats is voor 470 liter aan bagage. Dankzij het gebruik van aluminium, koolstofvezel en een lichte solid-state batterij weet Audi het totaalgewicht van de wagen te beperken tot minder dan 1.550 kilogram.

Audi zorgt voor drie elektromotoren, één aan de voorzijde en twee achteraan die elk via een halve as een achterwiel aandrijven. Het totale vermogen bedraagt 500 kW en via een boostfunctie kan de bestuurder zelfs even rekenen op 570 kW. Het maximumkoppel bedraagt 830 Nm zodat de PB18 in iets meer dan twee seconden van 0 naar 100 km/h moet kunnen accelereren. Het rijbereik ligt volgens de WLTP-cyclus op meer dan 500 kilometer. Het gebruik van een spanning van 800 Volt zorgt ervoor dat de batterij in ongeveer 15 minuten volledig kan opgeladen worden.


Recent Audi nieuws

Officieel: nieuwe Audi RS 6 Avant

Officieel: nieuwe Audi RS 6 Avant

De Audi RS 6 Avant is ondertussen toe aan zijn vierde generatie. Zoals het hoort wordt de nieuwe break op veel vlakken nog wat extremer dan zijn voorganger, maar anno 2019 wordt ook de zuinigheid ...
Audi A1 citycarver: van hatchback naar crossover

Audi A1 citycarver: van hatchback naar crossover

Volkswagen had gedurende vele jaren een CrossPolo in het gamma, maar dat inspireerde Audi niet om hetzelfde te proberen met de A1 Sportback. Ondertussen is het merk van mening veranderd want vandaag ...
Audi Q3 Sportback is nieuwe SUV Coupé

Audi Q3 Sportback is nieuwe SUV Coupé

BMW en Mercedes hebben enkele jaren het rijk voor zich alleen hadden op gebied van SUV Coupés, maar Audi is bezig aan een inhaalrace. De Q8 beet vorig jaar de spits af en nu verwelkomt het merk de ...
Nieuwe Audi SQ7 TDI officieel voorgesteld

Nieuwe Audi SQ7 TDI officieel voorgesteld

Een kleine maand geleden maakten we kennis met de vernieuwde Audi Q7. De grote SUV kreeg een moderner ontwerp aangemeten en daar mag ook de krachtigere SQ7 TDI nu van ...
571 pk sterke V8 benzinemotor voor nieuwe Audi S8

571 pk sterke V8 benzinemotor voor nieuwe Audi S8

We hebben even geduld moeten hebben, maar precies twee jaar na de onthulling van de A8 haalt Audi het doek van de nieuwe S8. In tegenstelling tot de andere S-modellen in Europa mag de sportiefste ...
Uitgebreide opfrisbeurt voor Audi Q7

Uitgebreide opfrisbeurt voor Audi Q7

In tegenstelling tot de extraverte Q8 is de Audi Q7 ondanks zijn grootte geen SUV die meteen opvalt in het verkeer. Een uitvoerige opfrisbeurt moet daar verandering in ...