Net als bij de vorige generatie verschijnt er van de nieuwe BMW X5 opnieuw een plug-in hybride versie. De xDrive45e iPerformance is niet alleen krachtiger, maar heeft ook een groter elektrisch rijbereik en een lagere CO2-uitstoot.
De
nieuwe BMW X5 xDrive45e iPerformance beschikt over een 3.0 liter zes-in-lijn turbo benzinemotor met 286 pk in combinatie met BMW eDrive technologie. Het gecombineerd vermogen neemt toe tot 394 pk en het maximumkoppel bedraagt 600 Nm. Die output wordt op elk moment naar de vier wielen gestuurd. Daarmee is de plug-in hybride in staat om een sprint van 0 naar 100 km/h af te werken in 5,6 seconden, meer dan 1 seconde minder dan zijn voorganger. De topsnelheid van de X5 xDrive45e ligt op 235 km/h. Zuiver elektrisch rijden moet nu mogelijk zijn over een afstand van 80 kilometer. De topsnelheid in elektromodus stijgt van 120 naar 140 km/h.
Mooie prestaties dus, maar een plug-in hybride is uiteraard pas relevant als de verbruikscijfers significant lager liggen ten opzichte van de versies met gewone verbrandingsmotoren. Gelukkig is ook daar het verhaal positief met een gemiddeld verbruik van amper 2,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 49 g/km.
BMW positioneert de lithium-ion batterij van de X5 xDrive45e iPerformance onderaan de wagen. Daardoor ligt het zwaartepunt lager ten opzichte van SUV’s met een gewone verbrandingsmotor. De enige toegeving is wel dat de kofferruimte zo’n 150 liter kleiner wordt, maar de resterende 500 liter is zeker aanvaardbaar. Na het neerklappen van de achterbank wordt een volume van 1.716 liter gecreëerd.