De 208 is langer, breder en lager dan zijn voorganger en oogt daardoor een stuk sportiever. Wie de B-segmenter van de zijkant bekijkt, merkt op dat de voorruit verder naar achter is geplaatst om ruimte te creëren voor een langere motorkap. Verder krijgen de GT Line en GT-uitvoeringen glanzend zwarte wielkastverbreders. Binnenin zien we de nieuwste versie van Peugeot’s i-Cockpit en het touchscreen voor het infotainmentsysteem is beschikbaar in 5-, 7- of 10-inch.
Op naar de motoren. Het meest opvallende nieuws is ongetwijfeld de geheel elektrische e-208 die meteen bij de marktlancering beschikbaar zal zijn. Daarmee heeft Peugeot in één klap een sterk alternatief voor zowel de nieuwe Clio als de elektrische Zoe van Renault. Een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor zorgt in combinatie met een accupakket van 50 kWh voor een rijbereik van 340 kilometer volgens de WLTP normen. Peugeot voorziet drie rijmodi: Eco, Normal en Sport. In die laatste stand sprint de e-208 van 0 naar 100 km/h in 8,1 seconden.
Via een 100 kW lader in een publiek laadstation moet de batterij van de e-208 na 30 minuten voor 80 procent opgeladen zijn. Verder legt Peugeot de nadruk op het feit dat de aanwezigheid van het accupakket geen negatieve gevolgen heeft voor de beschikbare interieur- en kofferruimte van de e-208. Ook over de levensduur van de batterijen hoeven klanten zich geen zorgen te maken. Peugeot geeft een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer voor 70 procent van de laadcapaciteit.
Uiteraard mogen de traditionele verbrandingsmotoren niet ontbreken. De 208 is verkrijgbaar met een 1.2 liter driecilinder benzinemotor die verschijnt in drie versies waarbij het cijfer steeds staat voor het vermogen: de PureTech 75 S&S met een manuele vijfbak, de PureTech 100 S&S met een manuele zesbak of 8-traps automaat en de PureTech 130 S&S met een 8-traps automaat. Dieselrijders komen automatisch terecht bij de 1.5 BlueHDi 100 S&S met een manuele zesbak.
Peugeot toont de nieuwe 208 volgende maand op het autosalon van Genève. Dit najaar volgt het debuut in de Belgische showrooms. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.