Dat Peugeot een andere weg inslaat met de 508 blijkt al uit de afmetingen. De nieuwe generatie is 4,75 meter lang en 1,4 meter hoog. Dat is maar liefst 8 centimeter korter en 6 centimeter lager dan zijn voorganger. Opvallend is wel dat de wielbasis slechts met 2,4 centimeter afneemt. Peugeot kiest dus voor kortere overhangen die de sportiviteit van de sedan moeten benadrukken. Ook de breedte van 1,84 meter (+ 2cm) draagt daar toe bij.
Net als de Rifter staat de nieuwe 508 op het EMP2-platform. Het exterieur is een mix van oud en nieuw. Zo zijn er rechthoekige lichtunits met verticale led-dagrijverlichting, een element dat overgenomen is van de Instinct Concept uit 2017. Het 508-logo op de motorkap en de leeuw in de grille zijn volgens Peugeot een ode aan de 504 en 504 Coupé. Andere nieuwigheden zijn de lage motorkap, stijlloze portieren en full-led achterlichten verbonden door een glanzend zwarte strip.
Het interieur krijgt een forse upgrade met de nieuwste versie van de i-Cockpit. Bestuurders kijken niet meer naar analoge klokken, maar krijgen een 12,3-inch groot digitaal instrumentarium. Het infotainmentsysteem wordt bediend via een 8- of 10-inch HD touchscreen. In de koffer is plaats voor 487 liter aan bagage. Na het neerklappen van de achterbank neemt dat toe tot 1.537 liter.
Aan beschikbare rijhulpsystemen geen gebrek in de nieuwe 508. Peugeot vermeldt Night Vision, Adaptive Cruise Control, Lane Positioning Assist, Active Safety Brake, Distance Alert, Lane Keeping Assist, Driver Attention Alert, High Beam Assist, Speed Limit Recognition, Traffic Sign Recognition en Active Blind Spot Monitoring. Voor hulp bij het parkeren zijn een achteruitrijcamera en Full Park Assist van de partij.
Voorlopig komen er twee benzineversies, namelijk een PureTech met 180 pk of 225 pk. Beiden worden gecombineerd met een 8-traps automaat en zijn voorzien van een start/stop-functie. Dieselrijders krijgen meer keuze van Peugeot. De BlueHDi 130 geldt als instapversie en is meteen de enige optie voor mensen die manueel willen schakelen. Een trede hoger staat de BlueHDi 160, gevolgd door de BlueHDi 180. Alle diesels zijn verkrijgbaar met een 8-traps automaat en hebben een start/stop-functie. Wie de 508 als plug-in hybride wil bestellen, zal moeten wachten tot het najaar van 2019.
Begin maart kunnen we de nieuwe Peugeot 508 van dichtbij bekijken op het autosalon van Genève. De verkopen starten dit najaar.