Tweede generatie Peugeot 5008 transformeert in zevenzits SUV

Tweede generatie Peugeot 5008 transformeert in zevenzits SUV
Auteur: Stijn
12-09-2016
Bij de lancering van de Peugeot 5008 in 2009 werd het model voorgesteld als een MPV. De opvolger die het merk vandaag presenteert wordt echter gepositioneerd als een SUV.

De ster van traditionele MPV’s is al een tijdje tanende en dus slaat Peugeot met de tweede generatie 5008 een andere weg in. Of om het met de woorden van het merk zelf te zeggen: enkel de naam is niet veranderd. De nieuweling staat op het EMP2-platform en wordt in de markt geplaatst als een rasechte zevenzits-SUV. De totale lengte bedraagt 4,64 meter met een wielbasis van 2,84 meter. Verder is de 5008 precies 1,64 meter hoog. Het uiterlijk vertoont grote overeenkomsten met de recent voorgestelde 3008. De wagen komt net als zijn 19 centimeter kortere broer zeer robuust over dankzij het sportieve front en het strakke lijnenspel aan de zij- en achterkant. Achteraan zien we ook de zwarte horizontale strook met daarin verwerkte lichtunits terug.

Binnenin beschikt de nieuwe 5008 over de laatste nieuwe versie van Peugeot’s i-Cockpit. Dat vertaalt zich in een klein stuurwiel, een 8-inch touchscreen en een 12,3-inch HD Head-Up instrumentenpaneel. Het infotainment is compatibel met Android Auto en Apple Carplay. De tweede zitrij bestaat uit drie aparte en even brede zetels die in de lengte kunnen verschoven worden om het gedeelte been- en kofferruimte aan te passen. Daarnaast kunnen de zetels van zowel de tweede als derde zitrij neergeklapt worden om een laadvloer te verkrijgen. De maximale laadruimte bedraagt zo 1.060 liter indien gekozen wordt voor de vijfzits-configuratie.

Peugeot levert de 5008 met vier benzinemotoren. Het instapmodel doet beroep op een 1.2 liter PureTech 130 S&S. In combinatie met een manuele zesbak ligt de CO2-uitstoot bij deze versie op 117 g/km, al verschijnt er ook een zuinigere versie die nog 115 g/km CO2 uitstoot. Dezelfde motor wordt ook geleverd met een 6-traps automaat. De sterkste benzinemotor is de 1.6 liter PureTech 165 S&S die enkel leverbaar is met een 6-traps automaat.

Voor dieselliefhebbers is de keuze nog iets groter. Instappen kan hier met de 1.6 liter BlueHDi 100 in combinatie met een manuele vijfbak. Dezelfde motor kan ook als 120 pk-versie besteld worden. Zowel een 6-traps automaat als een manuele zesbak behoren daar tot de mogelijkheden. Een trede hoger staat de 2.0 liter BlueHDi 150 S&S die uitsluitend aan een manuele zesbak gekoppeld wordt. De meest krachtige dieselversie wordt de 2.0 liter BlueHDi 180 S&S met 6-traps automaat.

Peugeot levert de 5008 in vijf verschillende uitrustingniveaus: Acces, Active, Allure, GT Line en GT. Uiteraard zit de SUV boordevol nieuwe veiligheidssnufjes (standaard of optioneel naargelang het uitrustingsniveau). We noteren onder meer de komst van Active Lane Keeping Assistance, Automatic Emergency Braking System, Speed Sign Recognition, Adaptive Cruise Control, Active Blind Spot Monitoring en Park Assist.

Het grote publiek kan eind deze maand kennismaken met de nieuwe 5008 op het autosalon van Parijs. De marktintroductie volgt in het voorjaar van 2017.

>>  Nieuws over Peugeot

>>  Verkoopcijfers Peugeot

>>  Schrijf je in voor onze nieuwsbrief



Meer Peugeot nieuws

Gelekt: de nieuwe Peugeot 308 GTi
17-05-2017
Bescheiden facelift voor Peugeot 308
05-05-2017
Autonome Peugeot Instinct concept kent je door en door
27-02-2017
Nieuwe Peugeot 3008 nu ook als GT
16-06-2016
Peugeot verrast met L500 R HYbrid concept
28-05-2016
Peugeot stelt nieuwe generatie 3008 voor
23-05-2016
+

Peugeot fotospecials

Nieuwe GTi maakt Peugeot 308 familie compleet
07-06-2017