Peugeot heeft zonet het doek gehaald van de tweede generatie 3008. Om op te boksen tegen de stevige concurrentie wordt de C-segment SUV niet alleen een stuk ruimer, maar ook heel wat moderner.
Waar de meeste merken tegenwoordig bij een nieuw model kiezen voor een evolutie van het ontwerp van de uitgaande generatie, gaat Peugeot bij de nieuwe 3008 duidelijk voor revolutie. Met de huidige 3008 in het achterhoofd is dat allerminst een slechte zaak. De SUV is met een totale lengte van 4,45 meter precies 8 centimeter langer dan zijn voorganger en ook de wielbasis neemt met 6 centimeter toe tot 2,68 meter. Toch weegt de 3008 zo’n 100 kilo minder dan zijn voorganger dankzij het lichte EMP2-platform waarop de wagen gebouwd is.
Dankzij het nieuwe ontwerp sluit de 3008 opnieuw naadloos aan bij de
308 en recent
gefacelifte 2008, al lijkt de 3008 wel iets stoerder dankzij de grotere grille. Achteraan valt de SUV op door een zwarte horizontale strook waarin de achterlichten geïntegreerd zijn, een nieuw designelement dat we in de toekomst ook bij andere modellen van Peugeot zullen terugzien. In de optielijsten kunnen klanten onder meer nog full-led koplampen en een glanzend zwart dak aanvinken.
Binnenin doet de nieuwe generatie van Peugeot’s i-Cockpit zijn intrede. Dit uit zich in een nieuw, kleiner stuurwiel met afgeplatte boven- en onderzijde. De bestuurder kijkt op die manier niet doorheen maar boven het stuur naar het instrumentarium. Dat laatste is trouwens geen klassiek instrumentarium meer, maar wel een 12,3-inch scherm waarop informatie zoals de snelheid, motorische parameters en route-info op vijf verschillende manieren kan worden weergegeven. En de modernisering gaat voort want boven de middenconsole plaatst Peugeot een 8-inch touchscreen dat verbonden is met zes “piano-key” knoppen die toegang geven tot de hoofdfuncties (radio, climate control, navigatie, voertuiginformatie, telefoon and mobiele apps). Het merk meldt verder dat het infotainmentsysteem compatibel is met Android Auto en Apple Carplay.
Peugeot biedt de nieuwe 3008 aan met een 1.2 PureTech met 130 pk. Die motor kan zowel met een manuele zesbak als met een 6-traps automaat geleverd worden. Iets hogerop in het gamma vinden we de 1.6 e-THP met 165 pk en steeds gekoppeld aan een 6-traps automaat. Bij de dieselversies wordt de 120 pk sterke 1.6 BlueHDi de instapversie. Deze is zowel met de manuele zesbak als 6-traps automaat beschikbaar. De 2.0 BlueHDi komt er met twee vermogens, namelijk 150 en 180 pk. Die eerste kan enkel gecombineerd worden met de manuele zesbak, de laatste enkel met de 6-traps automaat.
Tenslotte introduceert Peugeot een aantal nieuwe veiligheidssystemen op de 3008. We noteren Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning, Active Safety Brake, Distance Alert, verkeersbordherkenning en grootlichtassistent.
Hoewel Peugeot het persbericht voor de nieuwe 3008 vandaag al de wereld heeft ingestuurd, vindt de voorstelling voor het grote publiek pas in oktober plaats tijdens het autosalon van Parijs.