Peugeot heeft vandaag de 308 GTi vervroegd voorgesteld nadat gisteren de officiële foto’s al op het internet verschenen.
En dat het een wagen is die we au sérieux moeten nemen, zo blijkt uit de prestatiecijfers. De Mégane R.S en
Zoals je gisteren al kon zien op
onze Facebookpagina, is Peugeot er niet in geslaagd om de persfoto’s van de nieuwe 308 GTi binnenshuis te houden tot de officiële onthulling. Een oplettende chauffeur liep de snelle Fransoos zelfs vorige week al tegen het lijf
op een snelwegparking. Het Franse merk heeft deze ochtend dan maar wijselijk besloten om alle info wat vroeger vrij te geven.
De geruchten dat Peugeot de GTi met twee vermogens zou leveren, blijken te kloppen. Het merk brengt zowel een GTi 250 als een GTi 270 op de markt. Beide versies beschikken over een 1.6 liter viercilinder e-THP turbomotor met 330 Nm koppel en een verwachte topsnelheid van ongeveer 250 km/h. Het verschil zit hem vooral in de sprinttijden van 0 naar 100 km/h. De GTi 250 heeft hiervoor 6,2 seconden nodig terwijl de GTi 270 de klus in 6,0 seconden klaart.
Er zijn echter nog meer verschillen tussen beide versies. Zo krijgt de GTi 270 een Torsen-differentieel voor het betere bochtenwerk, 19-inch wielen, remschijven van 380 mm en een lederen zetelbekleding. Een leuke extra is de ondertussen
bekende two-tone lakkleur die je enkel op de snelste versie kan bestellen. De GTi 250 moet het stellen met enkel 18-inch wielen, remschijven van 330 mm en een stoffen zetelbekleding.
Prijzen geeft Peugeot nog niet vrij. Wel moet de snelle 308 net na de zomer in de Belgische showrooms staan.