Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Renault heeft vandaag het doek gehaald van de nieuwe Clio. De vijfde generatie van de Franse B-segmenter behoudt het kenmerkende koetswerkdesign van zijn voorganger, maar wordt binnenin helemaal herzien.
Auteur: Stijn | 29-01-2019
De vorige Clio bleek van bij de lancering in 2013 een schot in de roos en bezet tot op de dag van vandaag de eerste plaats in het B-segment. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Renault kiest voor een zachte evolutie van het exterieur. De nieuwe Clio krijgt een iets grotere grille, de ondertussen welbekende C-vormige led-koplampen, modernere led-achterlichten en andere bumpers. Renault benadrukt dat ondanks de grote herkenbaarheid elk paneel nieuw is. Sterker nog, de Clio maakt als eerste wagen van Renault gebruik van het nieuwe CMF-B-platform.

De totale lengte bedraagt 4,048 meter. Daarmee moet de nieuwe Clio 1,4 centimeter toegeven op de vorige generatie, maar toch neemt de interieurruimte volgens Renault net toe. Verder neemt de hoogte af met 3 centimeter om de wagen aerodynamischer en sportiever te maken.

Terwijl het koetswerk kan bestempeld worden als een facelift vindt binnenin een revolutie plaats. Renault maakt komaf met de analoge klokjes en introduceert de compacte "Smart Cockpit" die volledig op de bestuurder gericht is en meer technologie bevat. Het TFT-scherm achter het stuur varieert van 7 tot 10 inch naargelang de uitvoering. Op de middenconsole is plaats voor een 9,3-inch scherm voor de bediening van het infotainmentsysteem. Het merk spreekt verder over het democratiseren van een aantal innovaties in de nieuwe Clio en geeft daarbij de aanwezigheid van een elektrische parkeerrem als voorbeeld.

Zoek tussen de verschillende uitvoeringen niet meer naar de GT Line, die wordt namelijk opgevolgd door de R.S. Line. Klanten die meer luxe willen kunnen de Clio Initiale Paris bestellen. Later wordt het gamma nog aangevuld met een nieuwe Clio R.S.

Normaal gezien volgt nu nog een overzicht van de leverbare motoren, maar helaas heeft Renault ervoor gekozen om die info nog te bewaren tot het beursdebuut van de Clio in maart op het autosalon van Genève. Ook de bijhorende prijzen worden later bekendgemaakt.


Recent Renault nieuws

Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Met de Megane R.S. Trophy heeft Renault een ware hot hatch in de aanbieding met 300 pk. Op basis van die versie heeft Renault Sport nu een R.S. Trophy-R ontwikkeld die meteen al een record te pakken ...
Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Eén van de grootste succesverhalen bij Renault van de afgelopen jaren is de Captur, een crossover gebaseerd op de Clio. Aangezien die laatste aan een nieuwe generatie toe is, lanceert Renault ook ...
Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Renault had met de Zoe zeven jaar lang het rijk voor zich alleen in het segment van betaalbare elektrische wagens, maar vanaf 2020 komen er heel wat alternatieven op de markt zoals de Peugeot e-208 ...
Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

De Renault Koleos is in Europa nog maar twee jaar op de markt, maar toch krijgt de grootste SUV van het merk in 2019 al een opfrisbeurt. Vooral op motorisch vlak is er nieuws te ...
Facelift voor Renault Twingo

Facelift voor Renault Twingo

Renault heeft hoog ingezet met de huidige Twingo, maar de guitige stadswagen kon de hoge verwachtingen niet echt inlossen. Voor een geheel nieuwe generatie is het na vier jaar nog te vroeg, maar de ...
Opfrisbeurt voor Renault Kadjar

Opfrisbeurt voor Renault Kadjar

Renault heeft sinds de lancering drie jaar geleden al meer dan 450.000 orders ontvangen voor de Kadjar. De concurrentie zit echter niet stil en dus acht het Franse merk de tijd rijp voor een ...