Het strenge dieet gaat verder binnenin waar de bestuurder en voorste passagier plaatsnemen in lichtere kuipstoelen. Meer personen kunnen niet plaatsnemen in de Trophy-R want de achterbank is compleet verdwenen. De achterste zijruiten kunnen ook niet meer worden geopend en zelfs de achterruitwisser heeft het niet gehaald. Verder is centraal het 8,7-inch grote scherm vervangen door een 7-inch exemplaar, een ingreep die zo maar eventjes 250 gram bespaart. In totaal weegt de Megane R.S. Trophy-R 130 kilogram minder dan de standaard Trophy.
Renault heeft ook het onderstel aangepakt. Zo is er meer negatief camber op de vooras, zijn er regelbare Öhlins-schokdempers, Bridgestone Potenza S007-banden die speciaal voor Renault Sport ontwikkeld zijn en koolstofkeramische remmen van Brembo.
De Trophy-R, die enkel met een manuele zesbak op de markt komt, kan een sprint van 0 naar 100 km/h afwerken in 5,4 seconden en heeft een topsnelheid van 262 km/h. Om te tonen hoe indrukwekkend de wagen is heeft Renault in mei al een bezoek gebracht aan de Nürburgring Nordschleife. De Trophy-R legde het 20,6 kilometer lange rondje af in 7:40.1, een recordtijd waarmee Renault opnieuw de titel van snelste wagen met voorwielaandrijving op de Nürburgring Nordschleife in handen heeft. Voordien stond het record op naam van de Honda Civic Type R met een tijd van 7:43.8.
Renault bouwt 500 genummerde exemplaren van de Megane R.S. Trophy-R. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.