Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Met de Megane R.S. Trophy heeft Renault een ware hot hatch in de aanbieding met 300 pk. Op basis van die versie heeft Renault Sport nu een R.S. Trophy-R ontwikkeld die meteen al een record te pakken heeft op de Nürburgring.
Auteur: Stijn | 08-07-2019
De nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R verschilt op heel wat punten van de standaard R.S. Trophy, maar aan het vermogen en koppel van de 1.8 viercilinder turbobenzinemotor wordt niet geraakt. Dat blijft stabiel op 300 pk en 400 Nm. Waar Renault wel op gefocust heeft is gewichtsbesparing. Zo beschikt de Trophy-R over een koolstofvezel motorkap en diffuser, dunnere ruiten en een titanium uitlaatsysteem van Akrapovic. In de optielijst kunnen klanten nog koolstofvezel velgen en een lichtere accu bestellen. Andere

Het strenge dieet gaat verder binnenin waar de bestuurder en voorste passagier plaatsnemen in lichtere kuipstoelen. Meer personen kunnen niet plaatsnemen in de Trophy-R want de achterbank is compleet verdwenen. De achterste zijruiten kunnen ook niet meer worden geopend en zelfs de achterruitwisser heeft het niet gehaald. Verder is centraal het 8,7-inch grote scherm vervangen door een 7-inch exemplaar, een ingreep die zo maar eventjes 250 gram bespaart. In totaal weegt de Megane R.S. Trophy-R 130 kilogram minder dan de standaard Trophy.

Renault heeft ook het onderstel aangepakt. Zo is er meer negatief camber op de vooras, zijn er regelbare Öhlins-schokdempers, Bridgestone Potenza S007-banden die speciaal voor Renault Sport ontwikkeld zijn en koolstofkeramische remmen van Brembo.

De Trophy-R, die enkel met een manuele zesbak op de markt komt, kan een sprint van 0 naar 100 km/h afwerken in 5,4 seconden en heeft een topsnelheid van 262 km/h. Om te tonen hoe indrukwekkend de wagen is heeft Renault in mei al een bezoek gebracht aan de Nürburgring Nordschleife. De Trophy-R legde het 20,6 kilometer lange rondje af in 7:40.1, een recordtijd waarmee Renault opnieuw de titel van snelste wagen met voorwielaandrijving op de Nürburgring Nordschleife in handen heeft. Voordien stond het record op naam van de Honda Civic Type R met een tijd van 7:43.8.

Renault bouwt 500 genummerde exemplaren van de Megane R.S. Trophy-R. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.


Recent Renault nieuws

Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Eén van de grootste succesverhalen bij Renault van de afgelopen jaren is de Captur, een crossover gebaseerd op de Clio. Aangezien die laatste aan een nieuwe generatie toe is, lanceert Renault ook ...
Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Renault had met de Zoe zeven jaar lang het rijk voor zich alleen in het segment van betaalbare elektrische wagens, maar vanaf 2020 komen er heel wat alternatieven op de markt zoals de Peugeot e-208 ...
Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

De Renault Koleos is in Europa nog maar twee jaar op de markt, maar toch krijgt de grootste SUV van het merk in 2019 al een opfrisbeurt. Vooral op motorisch vlak is er nieuws te ...
Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Renault heeft vandaag het doek gehaald van de nieuwe Clio. De vijfde generatie van de Franse B-segmenter behoudt het kenmerkende koetswerkdesign van zijn voorganger, maar wordt binnenin helemaal ...
Facelift voor Renault Twingo

Facelift voor Renault Twingo

Renault heeft hoog ingezet met de huidige Twingo, maar de guitige stadswagen kon de hoge verwachtingen niet echt inlossen. Voor een geheel nieuwe generatie is het na vier jaar nog te vroeg, maar de ...
Opfrisbeurt voor Renault Kadjar

Opfrisbeurt voor Renault Kadjar

Renault heeft sinds de lancering drie jaar geleden al meer dan 450.000 orders ontvangen voor de Kadjar. De concurrentie zit echter niet stil en dus acht het Franse merk de tijd rijp voor een ...