Nieuwe Audi S6 Berline en Avant krijgen V6 diesel in Europa

Audi verrast vandaag met de nieuwe S6 Berline en S6 Avant. Beide introducties stonden weliswaar op de planning voor 2019, maar dat de S-modellen afscheid zouden nemen van hun TFSI-benzinemotor hadden we niet voorzien.
Auteur: Stijn | 11-04-2019
In de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Azië zal Audi de nieuwe S6 Berline en Avant aanbieden met een 450 pk en 600 Nm sterke 2.9 TFSI benzinemotor, maar in Europa kiest Audi voor een andere aanpak. De Europese S6 krijgt een 3.0 TDI V6 dieselmotor onder de kap met 349 pk en 700 Nm koppel. Een 8-traps tiptronic automaat zorgt voor de overbrenging naar de vier wielen. De S6 Berline sprint in 5,0 seconden van 0 naar 100 km/h, de S6 Avant doet er precies één tiende van een seconde langer over. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

De V6 dieselmotor krijgt versterking van een elektrisch aangedreven compressor (EAC) en mild hybrid-technologie met een belt-driven alternatorstarter en een lithium-ionbatterij van 10 Ah. De energie die vrijkomt bij het vertragen wordt opgeslagen en later opnieuw vrijgegeven. Volgens Audi is een brandstofbesparing van 0,4 l/100 km mogelijk.

Audi kleedt de S6 Berline en Avant wat sportiever aan dan de standaard A6 met een splitter, andere bumpers, zijschorten, 20-inch wielen en een diffuser met vier uitlaatpijpen. Een afwerking in donker chroom en aluminium voor de grille, spoilerlip, luchtinlaten, spiegelkappen en diffuser maken het plaatje compleet.

De S6 kan rekenen op vierwielsturing en een S-sportonderstel dat de wagen 20 millimeter dichter tegen het asfalt legt. Volgens Audi is ook de elektronische stabilisatiecontrole (ESC) verbeterd ten opzichte van de vorige S6, maar klanten die dat niet nodig achten kunnen deze functie gewoon uitschakelen. Mensen die comfort op prijs stellen kunnen de adaptieve luchtvering aanvinken op de optielijst. Deze bevat zowel een "lift"-stand voor slechte wegen als een "dynamic"-stand die de wagen nog 10 millimeter dichter tegen het wegdek brengt. Andere interessante opties zijn een sportdifferentieel op de achteras en een keramisch remsysteem.

Audi heeft meteen de Belgische prijzen bekendgemaakt. De S6 Berline bestellen kan vanaf 78.000 euro, de S6 Avant valt iets duurder uit met een prijskaartje van 80.300 euro.


Recent Audi nieuws

Officieel: nieuwe Audi RS 6 Avant

Officieel: nieuwe Audi RS 6 Avant

De Audi RS 6 Avant is ondertussen toe aan zijn vierde generatie. Zoals het hoort wordt de nieuwe break op veel vlakken nog wat extremer dan zijn voorganger, maar anno 2019 wordt ook de zuinigheid ...
Audi A1 citycarver: van hatchback naar crossover

Audi A1 citycarver: van hatchback naar crossover

Volkswagen had gedurende vele jaren een CrossPolo in het gamma, maar dat inspireerde Audi niet om hetzelfde te proberen met de A1 Sportback. Ondertussen is het merk van mening veranderd want vandaag ...
Audi Q3 Sportback is nieuwe SUV Coupé

Audi Q3 Sportback is nieuwe SUV Coupé

BMW en Mercedes hebben enkele jaren het rijk voor zich alleen hadden op gebied van SUV Coupés, maar Audi is bezig aan een inhaalrace. De Q8 beet vorig jaar de spits af en nu verwelkomt het merk de ...
Nieuwe Audi SQ7 TDI officieel voorgesteld

Nieuwe Audi SQ7 TDI officieel voorgesteld

Een kleine maand geleden maakten we kennis met de vernieuwde Audi Q7. De grote SUV kreeg een moderner ontwerp aangemeten en daar mag ook de krachtigere SQ7 TDI nu van ...
571 pk sterke V8 benzinemotor voor nieuwe Audi S8

571 pk sterke V8 benzinemotor voor nieuwe Audi S8

We hebben even geduld moeten hebben, maar precies twee jaar na de onthulling van de A8 haalt Audi het doek van de nieuwe S8. In tegenstelling tot de andere S-modellen in Europa mag de sportiefste ...
Uitgebreide opfrisbeurt voor Audi Q7

Uitgebreide opfrisbeurt voor Audi Q7

In tegenstelling tot de extraverte Q8 is de Audi Q7 ondanks zijn grootte geen SUV die meteen opvalt in het verkeer. Een uitvoerige opfrisbeurt moet daar verandering in ...