BMW M4 Coupé met waterinjectiesysteem als safety car in MotoGP
BMW heeft zijn safety car voor het komende MotoGP seizoen voorgesteld. Op het eerste zicht gaat het om een doodnormale M4 Coupé maar dit exemplaar wordt bijzonder dankzij het ingenieuze waterinjectiesysteem waarmee het is uitgerust.
We proberen het even samen te vatten: bij hoge snelheden warmt de lucht in de cilinders sterk op waardoor de verbranding bij een hogere temperatuur gebeurt en niet meer optimaal verloopt. BMW lost dit op door een tank van 5 liter gevuld met water in de kofferbak van de M4 te leggen. Het klinkt misschien vreemd, maar BMW stuurt “een weinig” water naar de motor en druppelt dat daar rechtstreeks in de cilinders. Het gevolg: de temperatuur van de lucht in de cilinders daalt en de verbranding gebeurt weer onder optimale omstandigheden. Daardoor beschikt deze M4 over meer vermogen gecombineerd met een lager brandstofverbruik. Dat is niet het enige voordeel, dankzij de lagere temperatuur, neemt de levensduur van verschillende motoronderdelen fors toe.
Jammer genoeg is er ook een keerzijde van de medaille. De 5 liter grote tank zou om de vijf tankbeurten opnieuw gevuld moeten worden. Begin dus maar al wat bidons op te slaan.
Door dit technologisch hoogstandje zouden we bijna vergeten om ook even bij het visuele aspect van de matzwarte M4 Coupé stil te staan. Nochtans is het een fenomenaal plaatje dankzij de vele M-performance onderdelen zoals de zwarte grille, een koolstofvezel splitter, diffuser en spiegelkappen, side skirts en titanium uitlaatpijpen. Verder zien we ook een koolstofvezel achterspoiler en een reeks LED-lampen op het dak. Binnenin worden sportzetels van Recaro gemonteerd.
Volstaat onze uitleg van het waterinjectiesysteem niet, bekijk dan zeker onderstaande video waar BMW zelf het systeem in detail uitlegt. Volgens BMW zal de techniek binnenkort terug te vinden zijn in een productiemodel. Wij zijn alvast benieuwd.