Nissan heeft in New York de nieuwe Maxima voorgesteld. Die komt niet naar Europa, maar verdient het met zijn geslaagde looks toch om ook bij ons even in de spotlights te staan.
Tegenwoordig lijkt het bijna verboden om over een "sedan" te spreken. Ook Nissan vermijdt die term en stelt de nieuwe Maxima voor als een vierdeurs sportwagen. Klinkt een stuk beter, maar of dat nu de correcte benaming is voor het model …
Het front van de wagen wordt gekenmerkt door de ondertussen bekende V-motion grille en boemerangvormige koplampen. De C-stijl doet ons dan weer denken aan de
nieuwe Lexus RX.
Het interieur is strak vormgegeven, zelfs naar Europese normen. De middenconsole wordt licht naar de bestuurder toe gedraaid en bevat onder meer een 8-inch touchscreen en een compleet multimediasysteem. De Maxima wordt geleverd met vijf uitrustingsniveaus, prijzen beginnen vanaf zo’n 30.000 euro.
Ondanks het strakke interieur, maakt een blik onder de motorkap meteen duidelijk dat deze sed… euhm, vierdeurs sportwagen niet voor Europa bestemd is. Nissan levert de Maxima met een vernieuwde 3.5 liter V6 die goed is voor 300 pk. Het verbruik van die motor zou zo’n 15 procent lager liggen dan bij de oude versie, maar het gemiddelde ligt toch nog steeds op 7,8 l/100 km. Schakelen gebeurt via een X-Tronic automaat.