De top van Opel had deze ochtend vast geen kop koffie nodig om aan de nieuwe week te kunnen beginnen. De eerste officiële persfoto’s van de nieuwe Opel Astra belandden namelijk vroegtijdig op het internet waardoor Opel nu besloten heeft om zelf dan maar de bijhorende info vrij te geven.
Zoals we
eerder vandaag al vertelden ligt de nadruk bij de nieuwe Astra op gewichtsbesparing. Afhankelijk van de versie wordt de C-segmenter zo’n 120 kg tot 200 kg lichter. Dat lukt niet alleen dankzij het lichtere Delta-platform, ook de kleinere afmetingen dragen daartoe bij. De Astra werd 4,9 cm korter en 2,6 cm minder hoog. Ook de wielbasis nam met 3,5 centimeter af, maar toch maakt Opel zich sterk dat de passagiers achteraan net meer beenruimte hebben.
Het uiterlijk op zich is een duidelijke evolutie van zijn voorganger, maar toch zijn er een aantal moderne details zoals de zwevende C-stijl. Optioneel biedt Opel full-led matrix-koplampen aan die de lichtsterkte aanpassen naargelang de situatie. Binnenin valt vooral het touchscreen op met een infotainment dat uitgerust is met Android Auto en Apple Carplay.
Opel geeft alvast een deel van het motorenaanbod vrij. Zo wordt de Astra, net zoals de Adam en de Corsa, leverbaar met een 1.0 liter Ecotec driecilinder met 105 pk en 170 Nm. Hogerop in het benzinegamma vinden we een aluminium 1.4 liter Ecotec viercilinder turbo met een vermogen van 145 pk en een maximaal koppel van 250 Nm. Dieselrijders kunnen al zeker rekenen op de 1.6 CDTi met 95 pk.
Uiteraard wordt de nieuwe Astra veiliger dan ooit met systemen als de Traffic Sign Assistant, Advanced Park Assist, Lane Departure Warning, Side Blind Spot Alert en Forward Collision Alert. Verder doet “OnStar” zijn intrede. Dat is een detectiesysteem dat een alarm stuurt naar Opel wanneer de airbags ontploffen. Kan Opel je vervolgens niet bereiken, dan worden de hulpdiensten meteen verwittigd.
In september maakt de nieuwe Astra zijn officiële debuut op de IAA in Frankfurt. Eind dit jaar staat de wagen in de Belgische showrooms. Op de Sports Tourer variant is het nog iets langer wachten, die krijgen we naar alle waarschijnlijkheid begin volgend jaar in Genève te zien.