BMW heeft het doek gehaald van de nieuwe X1. Terwijl zijn voorganger vooral leek op een hoog-op-de-poten 3 Reeks Touring, gooit BMW met de tweede generatie het roer volledig om waardoor de X1 nu veel meer op een echte SUV lijkt.
De X1 leunt een stuk dichter aan tegen de X3 dankzij zijn toegenomen hoogte (+5,3 cm). Tegelijk is de nieuweling iets korter en breder. Ondanks de afgenomen lengte zouden de passagiers achteraan over 3,7 tot 6,6 centimeter extra beenruimte moeten beschikken. De koffer werd eveneens ruimer. Daar kan je nu 505 liter (+ 85 liter) aan bagage in kwijt en zelfs 1.550 liter (+ 200 liter) na het neerklappen van de achterbank.
Helaas voor de liefhebbers, maar de X1 beschikt net als de recente 2 Reeks Active Tourer en
Grand Tourer niet meer over achterwielaandrijving. Voorwielaandrijving (sDrive) en vierwielaandrijving (xDrive) behoren wel tot de mogelijkheden. Voor benzinerijders zijn er viercilinders in de vorm van de sDrive20i en xDrive20i met 192 pk en 280 Nm. Een trede hoger staat de xDrive25i met 231 pk en 350 Nm. Dieselrijders kunnen eveneens een beroep doen op een aantal viercilindermotoren, meer bepaald een sDrive18d met 150 pk en 330 Nm, een xDrive 20d met 190 pk en 400 Nm en een xDrive25d met 231 pk en 450 Nm. Volgens BMW zijn deze nieuwe generatie motoren een stuk zuiniger geworden. Het verbruik voor de X1 varieert van 4,1 l/100 km voor de sDrive18d tot 6,6 l/100 km voor de xDrive25i.
Uiteraard mogen we enkele nieuwe veiligheidssystemen verwelkomen in de X1. Onder meer Lane Departure Warning, Collision en Pedestrian Warning, Traffic Jam Assistant en Driving Assistant Plus zijn nu in de optielijst terug te vinden.
Eind oktober staat de nieuwe X1 bij de lokale BMW dealer. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.