Motorisch is er heel wat nieuws te melden. De zes-in-lijn motoren zijn hagelnieuw en de 4.4 liter V8 Biturbo werd grondig vernieuwd wat zorgt voor een gunstiger verbruik. De instapversie wordt de 730d met 265 pk die ook als vierwielaangedreven xDrive beschikbaar komt. Daarboven staat de 740i met 326 pk. De voorlopige topper in het gamma wordt de 750i xDrive met 450 pk. Dat is nog niet alles, want vanaf 2016 biedt BMW ook een 740e aan. Deze plug-in hybride beschikt over een 2.0 liter viercilinder die wordt bijgestaan door een elektromotor en combineert het vermogen van de 740i met een verbruik van amper 2,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 49 g/km. Schakelen gebeurt steeds via een slimme 8-traps automaat, slim in die zin dat het gedrag van de versnellingsbak in samenwerking met het navigatiesysteem aangepast wordt naargelang de weg waarop de wagen zich bevindt.
Bekijken we de nieuwe 7 Reeks wat meer in detail, dan zien we onder meer dat het model standaard over led-verlichting beschikt. Units met lasertechnologie staan op de optielijst. Voor de velgen is 17- en 18-inch de standaardmaat, maar ook grotere exemplaren (tot 21-inch) zijn tegen een meerprijs te verkrijgen. Tegenwoordig staat gewichtsbesparing bij vele merken centraal en dat is bij BMW niet anders. Via de elektrische i3 en i8 vergaarde het merk de nodige kennis op gebied van het lichte materiaal CFRP. Het materiaal wordt nu ook toegepast in de 7 Reeks met een gewichtsbesparing van zo’n 130 kg tot gevolg. Verder heeft heeft de iDrive draaiknop binnenin moeten plaatsmaken voor een moderne touchscreen. Tot slot is er voor de liefhebbers een M-Sport pakket. Dat levert je enkele uiterlijke extra’s op, maar motorisch blijft alles bij het oude. En neen, een M7 komt er ook bij deze generatie gewoon niet.
De nieuwe BMW 7 Reeks zal voor het eerst live te bewonderen zijn op het autosalon van Frankfurt. Eind oktober staat de limousine bij de lokale dealers.