De Navara is en blijft een pick-up dus de mogelijkheden op vlak van design zijn beperkt. Toch heeft Nissan zijn best gedaan om de Navara een sportieve en dynamische uitstraling te geven. De belangrijkste nieuwigheden zijn de introductie van led-dagrijverlichting en een prominentere V-motion grille. Het interieur is volledig hertekend met de focus op meer kwaliteit, comfort en ruimte.
Belangrijker is de nieuwe 2.3 liter dCi motor, verkrijgbaar als versie met 160 of 190 pk. Die motor zou tot 24 procent zuiniger zijn dan zijn voorganger en stoot minder CO2 uit. Schakelen gebeurt standaard via een manuele zesbak of optioneel via een 7-traps automaat. Zowel twee- als vierwielaandrijving behoren tot de mogelijkheden.
De laadbak van de Double Cab is met 1,578 meter precies 6,7 cm langer dan bij de vorige generatie. De King Cab heeft een laadbak van 1,788 meter. Nissan biedt daarbij nog meer mogelijkheden om waardevolle ladingen te beveiligen.
Nieuwe veiligheidssnufjes zoals de "Around View Monitor" en "Forward Emergency Braking" kennen we al uit de crossovers, maar zijn volgens Nissan uniek in het segment van de pick-ups. Andere veiligheidsfuncties zijn Cruise Control, Hill Descent Control en Hill Start Assist. Ook een achteruitrijcamera en parkeersensoren zijn inbegrepen.
De nieuwe Navara maakt zijn debuut op het autosalon van Frankfurt op 15 september. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.