Dieselgate in het kort: de Amerikaanse milieudienst EPA heeft ontdekt dat Volkswagen op grote schaal geknoeid heeft met de uitstoot van haar dieselmotoren. Via extra software in de motor was men in staat om specifieke NOx-emissietesten te herkennen en kon de uitslag ervan "groener" voorgesteld worden dan in werkelijkheid het geval was. Bij dagelijks gebruik stoten de dieselmotoren 10 tot 40 maal meer schadelijke stoffen uit dan toegelaten.
Lees ook dieselgate deel 1:
Volkswagen zwaar in problemen na geknoei met dieselmotoren in VS.
Stapt CEO van Volkswagen op?
Het manipuleren van de uitstootcijfers van de 2.0 TDI dieselmotoren neemt steeds grotere proporties aan. Hierdoor lijkt de positie van de huidige CEO, Martin Winterkorn, stilaan onhoudbaar geworden. Duitse media melden dan ook dat het ontslag van Winterkorn vrijdag wordt bekendgemaakt. Volgens de geruchten wordt hij opgevolgd door Matthias Müller, de huidige topman bij dochterbedrijf Porsche.
Update: een woordvoerder van Volkswagen ontkent nu plots dat er getwijfeld wordt aan de positie van Winterkorn.
Verkoop modellen met 2.0 TDI motor stilgelegd
De verkopen van de VW Passat, Golf, Jetta, Beetle en Audi A3 met 2.0 TDI motor werden gisteren per direct stilgelegd in de VS. Vandaag raakte bekend dat Canada dit voorbeeld volgt. Overigens is het lang niet zeker dat enkel de eerder vermelde modellen betrokken zijn in het schandaal. De EPA heeft namelijk ook de A6 en Q5 van Audi en de Porsche Cayenne in het vizier.
Enkel dieselmotoren van Volkswagen groep?
Ook dat is nog lang niet zeker. De resultaten voor Volkswagen zijn nu als eerste bekendgemaakt, maar de EPA legt momenteel ook dieselmotoren van BMW, Jaguar-Land Rover en FCA (Fiat-Chrysler) uitgebreid op de rooster.
Gevolgen buiten de VS
Nadat het geknoei met de dieselmotoren door de Amerikaanse milieudienst EPA naar buiten werd gebracht, heeft het nieuws zich als een lopend vuurtje verspreid over de rest van de wereld. Zo meldt Zuid-Korea nu dat het enkele duizenden exemplaren van de VW Golf, VW Jetta en Audi A3 Sedan aan grondige testen wil onderwerpen. Indien ook daar problemen vastgesteld worden, mag Volkswagen zich aan een nieuwe megaboete verwachten van maximaal € 760.000 per betrokken model. Volkswagen meldt in een officieel persbericht dat het alvast 6,5 miljard euro vrijmaakt om de schade te herstellen. Verder verzekert het merk dat de dieselmotoren die in Europa verkocht worden aan alle eisen voldoen: “
New vehicles from the Volkswagen Group with EU 6 diesel engines currently available in the European Union comply with legal requirements and environmental standards”.
Aandelenkoers
Gisteren leverde het aandeel van Volkswagen op Frankfurt (VOW) al bijna 22 procent van haar waarde in en ook vandaag gaat het fout. Het verlies bedraagt momenteel opnieuw 6 procent.