Volkswagen, Seat, Audi en Honda kijken volgend jaar tijdens het nieuwe TCR kampioenschap maar beter uit voor Opel. Het Duitse merk zorgt dan namelijk voor extra concurrentie met deze Astra TCR.
Eind juli
berichtten we al dat Opel volop bezig was met de ontwikkeling van een Astra voor het circuit. De Astra TCR zal vanaf volgend jaar deelnemen aan het gelijknamige Touring Car Racing kampioenschap.
De regels van de TCR bepalen dat alle deelnemende wagens over een 2.0 liter turbomotor moeten beschikken met maximaal 330 pk. Daarnaast zijn hulpsystemen zoals ABS en ESP ten strengste verboden. Dat zijn dan ook de ingrediënten die we in de Astra TCR terugvinden. Verder bedraagt het maximale koppel 420 Nm, net 10 Nm meer dan de eveneens nieuwe
Golf TCR van concurrent Volkswagen. Schakelen gebeurt via een sequentiële zesbak die bediend wordt via flippers aan het stuur. Het gewicht blijft beperkt tot 1.200 kg. De Astra TCR is vooraan voorzien van grote remschijven van 378 mm, achteraan zijn dat exemplaren van 265 mm. Opel meldt daarbij dat de rembalans vanuit de cockpit kan ingesteld worden.
Opel start in februari met de leveringen van de Astra TCR aan geïnteresseerde klantenteams. De vanafprijs bedraagt 95.000 euro. Voor de volledigheid geven we mee dat de Astra TCR uitsluitend bedoeld is voor circuitgebruik. Liefhebbers van een snelle, straatlegale Astra dienen nog even geduld te hebben tot de komst van de nieuwe Astra OPC.