Audi bouwt replica van Auto Union Typ C met behulp van 3D printer
Audi Toolmaking, een onderdeel van het Duitse automerk, heeft met behulp van een 3D printer een replica van de historische Auto Union Typ C uit 1936 gebouwd op schaal 1:2. Is er een belangrijke toekomst weggelegd voor metaalprinters?
Al jaren roept men dat 3D printers the “next big thing” worden. In sommige branches zijn ze nu reeds onmisbaar, maar op welke schaal ze kunnen ingezet worden tijdens het productieproces van wagens is nog niet helemaal duidelijk. Audi hoopt alvast om in de toekomst 3D printers te kunnen gebruiken voor de bouw van complexe onderdelen voor wagens in serieproductie.
De metalen onderdelen van het Silver Arrow model dat Audi onthuld heeft, zijn opgebouwd zijn uit een hoop metaalpoeder met een korrelgrootte tussen 0,015 en 0,04 millimeter. Om je een idee te geven: dat komt ongeveer overeen met de helft van de diameter van een mensenhaar. Op dit moment kan Audi via de laserstraal van de 3D printers aluminium of stalen objecten bouwen van maximaal 24 cm lang en 20 cm hoog. Het grote voordeel is de hogere dichtheid van de onderdelen in vergelijking met de traditionele methoden.
Krijgen we straks van de Audi dealer een hoopje metaalpoeder toegestuurd en printen we allemaal thuis de vervangingsonderdelen voor onze auto? Of loopt het allemaal zo'n vaart niet... Boeiend is het in ieder geval.