Genesis G90 is eerste wapenfeit van luxedivisie van Hyundai

De opmars van Hyundai in de afgelopen tien jaar is een huzarenstukje. Terwijl we de eerste jaren nog wat lacherig deden over de Elantra’s en Matrix vormt het merk ondertussen met zijn i-modellen en crossovers een waardig alternatief voor de Europese merken. Hyundai voelt zich nu klaar voor de volgende stap en wil ook de premiummerken het leven zuur gaan maken. Het stampt daarom een nieuwe luxemerk uit de grond met de naam Genesis.
Auteur: Stijn | 13-12-2015
De Genesis was tot nu toe een luxueus model dat onder het Hyundai label werd verkocht, maar in de toekomst wordt het dus een losstaand merk waarop geen Hyundai logo’s meer te vinden zijn. Hyundai volgt hiermee het voorbeeld van Citroën dat eerder al zijn luxedivisie DS loskoppelde.

De G90 is het eerste model onder de merknaam Genesis en geldt als opvolger voor de Hyundai Equus. De styling van de 5,16 meter lange sedan is duidelijk gebaseerd op de Vision G Coupé Concept die Hyundai recent nog voorstelde op Pebble Beach. De G90 moet de concurrentie aangaan met de Mercedes S-Klasse en BMW 7 Reeks.

De Genesis G90 zal aangeboden worden met drie motoren: een 3.3 liter T-GDI met 370 pk en 520 Nm, een 3.8 liter GDI V6 met 315 pk en 405 Nm of een 5.0 liter GDI V8 met 425 pk en 530 Nm. Net als zijn Duitse concurrenten wordt de wagen volgestopt met de nieuwste veiligheidssystemen.

Voorlopig wordt het luxemerk van Hyundai enkel gelanceerd in Korea, de VS en China. De rest van Azië en Europa dienen dus nog even geduld te hebben, maar het is wel degelijk de bedoeling om van Genesis een wereldmerk te maken. Er is ook een Belgisch tintje aan het verhaal want onze landgenoot Luc Donckerwolke is door Hyundai aangesteld als hoofd van Genesis. De auto ontwerper, die onder andere de Lamborghini Diablo VT 6.0, Murciélago en Gallardo op zijn palmares heeft, zal daar samenwerken met Peter Schreyer, de hoofdontwerper van Kia en Hyundai.

Recent Genesis nieuws