BMW stelt iVision Future Interaction Concept voor
Het is ondertussen alweer vier jaar geleden dat BMW de i8 Spyder Concept toonde. Voor de komende Consumer Electronics Show in Las Vegas heeft het Duitse merk de concept nog eens afgestoft en een "elektronische-snufjes-update" gegeven. Het resultaat is de iVision Future Interaction Concept.
Auteur: Stijn | 05-01-2016
Ok ja, de kleur is nieuw en de zijportieren zijn à la Z1 verdwenen, maar het draait bij deze iVision Future Interaction Concept natuurlijk om de technologische innovaties die we de komende jaren wellicht in productiemodellen zullen terugvinden. Zo is er bijvoorbeeld wel nog een stuur aanwezig, maar in theorie kan de iVision zich volledig zelfstandig door het verkeer bewegen.
BMW voorziet twee displays in het interieur. Het eerste exemplaar vinden we achter het stuur en geeft de meest noodzakelijke info weer aan de bestuurder. Sommige gegevens worden daarbij ook op de voorruit geprojecteerd. Het tweede scherm is er eentje van maar liefst 21 inch en bevindt zich aan de rechterzijde van het dashboard. De bediening van het infotainment gebeurt via handgebaren, een functie die BMW zelf "Airtouch" heeft gedoopt. We stellen ons serieus de vraag of het ooit zover zal komen dat we allerlei vreemde bewegingen in de lucht gaan maken om bepaalde functies in te stellen in plaats van simpelweg op een knopje te duwen... Enfin, we zien wel. Gelukkig kan het infotainment door de bijrijder ook lekker ouderwets via de tablet of smartphone bediend worden.
Wat ons dan wel weer kan overtuigen is het Bumper Detect systeem. Velen onder ons hebben het waarschijnlijk al meegemaakt dat iemand bij het parkeren tegen de bumper van je geparkeerde wagen reed en vervolgens gewoon doorreed. Dankzij het Bumper Detect systeem springt er automatisch een camera aan die de wagen na de botsing filmt. De beelden worden vervolgens meteen naar je smartphone doorgestuurd zodat je de weggereden chauffeur alsnog kan doen betalen.
BMW heeft zich echter niet alleen met de i8 zelf bezig gehouden. Ook het opladen van elektrische wagens kan een stuk efficiënter. Daarom stelt het merk "Light & Charge" voor, een soort van energiezuinige laadpalen die meteen ook dienst doen als straatverlichting. Onder andere wereldsteden als Berlijn en Londen zouden al interesse getoond hebben in het project.