De vermelde prijzen zijn inclusief btw en houden geen rekening met een eventuele overnamepremie en extra kortingen of aanbiedingen bij je plaatselijke verdeler.
Eind vorig jaar was de elektrische Dacia Spring plots in België verkrijgbaar voor 10.590 euro. Een gevolg van de Europese regels die automerken enorme boetes opleggen indien de gemiddelde CO2-uitstoot van hun verkochte modellen in 2024 boven 115 gram per kilometer uitkomt. Dat feest is helaas voorbij want momenteel heeft Dacia’s enige elektrische model opnieuw een normale vanafprijs van zo’n 17.000 euro. Toch behoudt de Dacia Spring daarmee ook in 2025 zijn titel van goedkoopste elektrische auto in België.
Leapmotor International is een 51/49 joint venture tussen Stellantis en het Chinese Leapmotor. Het merk wil vooral scoren met goedkope elektrische modellen en de nieuwe T03 is daar het eerste voorbeeld van.
De Dacia Spring is niet alleen beschikbaar met 45 pk, ook een krachtigere Electric 65 behoort tot de mogelijkheden. Die 20 extra pk’s kosten je 2.000 euro extra.
Hyundai zet met de zuiver elektrische Ioniq modellen volop in op een CO2-vrije toekomst. De elektrische Inster krijgt echter geen Ioniq-label aangezien deze compacte hatchback elders ter wereld al enkele jaren te koop is met een gewone verbrandingsmotor. De Inster is in feite een omgebouwde en verlengde Hyundai Casper.
De nieuwe Fiat Grande Panda rolt in Slowakije van de band naast de Citroën C3. Beide modellen komen op technisch vlak overeen, maar de Fiat Grande Panda kost wel 1.590 euro meer dan de elektrische ë-C3.
Net als de Dacia Spring komt de Hyundai Inster twee keer voor in onze top 10. Hyundai levert de elektrische Inster dan ook met twee motorvarianten. Voor 2.000 euro extra krijg je een Inster met 115 pk in plaats van 97 pk en een rijbereik dat oploopt tot maximaal 370 kilometer.
Hecht je minder belang aan een groot elektrisch rijbereik en meer aan design, dan kan je bij Fiat terecht voor de 500e Berline.