Grootste verrassing in het persbericht van Stellantis is de aankondiging van een nieuwe Fiat 500 Hybrid. Stellantis had zich de overgang naar een elektrisch gamma voor Fiat wellicht anders voorgesteld. Door al in 2020 een geheel nieuwe elektrische 500 op de markt te brengen hoopte het merk meteen een stevig marktaandeel te kunnen veroveren in het voor hen zo belangrijke A-segment. Tegelijk mocht de oude Fiat 500 uit 2007 nog enkele jaren in productie blijven om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen. Dat levert nu echter twee problemen op.
Het eerste probleem: de gemiddelde consument wil of kan niet mee met de elektrische droom van Europa waardoor de verkopen van de 500e na een succesvolle start nu stevig inzakken. Twijfels over een beperkt rijbereik en elektrisch laden spelen daarbij ongetwijfeld een rol, maar vooral het financiële aspect zal bij veel mensen vaak de doorslag geven. Door de hoge kost van het accupakket liggen de prijzen van de Fiat 500e namelijk een pak hoger dan die van de klassieke benzineversie. Zo betaal je momenteel voor de elektrische 500 minimaal 27.160 euro terwijl de klassieke 500 Hybrid al voor je deur kan staan vanaf 14.440 euro.
Dat brengt ons naadloos bij probleem nummer twee want de oude 500 verdwijnt nog in 2024 uit de prijslijsten. Nieuwe Europese regels op vlak van veiligheid en cybersecurity doen het model de das om. De productie van de Fiat 500 wordt trouwens wel voortgezet in Algerije. Daar rolt het model zelfs nog maar pas van de band ter bediening van lokale markten buiten de EU.
Geconfronteerd met de huidige marktomstandigheden kiest Stellantis in Europa voor een aangepaste strategie. Zo hakte Carlos Tavares, CEO van de groep, gisteren de knoop door om toch een nieuwe Fiat 500 met hybride benzinemotor te ontwikkelen. De productie van deze variant zal plaatsvinden in Mirafiori.
Ook over de elektrische 500e valt er nieuws te rapen want Stellantis werkt aan een nieuwe generatie batterijen. Momenteel kan je kiezen uit een accupakket van 24 of 42 kWh, wat een maximaal rijbereik oplevert van respectievelijk 190 of 322 kilometer.
Eerder besloot Stellantis de productie van de Fiat Panda al te verlengen tot minstens 2027. Wellicht haalt het model door zijn blijvende populariteit zelfs 2030. Na een stevige update gaat de klassieke Panda straks als Pandina door het leven en krijgt deze nog in 2024 het gezelschap van een grotere, elektrische Panda. Die geheel nieuwe Panda zal veel gelijkenissen vertonen met de nieuwe Citroën C3.
Tenslotte bevestigt Carlos Tavares de komst van een nieuwe hybride Jeep Compass voor de Italiaanse fabriek in Melfi. Uiteindelijk hoopt Stellantis tegen 2030 één miljoen wagens te produceren in Italië.