Wanneer het gaat over de Model Q spreken we over een betaalbare EV onder de Model 3. Concreet wordt een basisprijs genoemd van minder dan 30.000 dollar. Let wel, dat bedrag is na aftrek van 7.500 dollar aan Amerikaanse subsidies. Met Donald Trump als nieuwe president is de kans groot dat die aankoopkorting volgend jaar zal verdwijnen. De daadwerkelijke minimale catalogusprijs van de Model Q zal dus ongeveer 37.500 dollar zijn. Ter vergelijking, de huidige basisprijs van de nieuwe Tesla Model 3 in de VS zonder subsidies is $42.490.
Volgens Chinese media zal de Model Q 15% kleiner en 30% lichter zijn dan de huidige Model 3, met een lengte van ongeveer 4 meter. De wagen zal worden uitgerust met lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijen, beschikbaar in twee configuraties: 53 kWh en 75 kWh. Afhankelijk van de gekozen batterij en aandrijving (enkele of dual-motor) wordt een actieradius tot 500 km verwacht.
Hoewel Tesla nog geen officiële bevestiging heeft gegeven over de productie van de Model Q in Europa, is het aannemelijk dat de budget-EV in de Gigafactory in Shanghai zal worden geproduceerd. Op die manier kan Tesla de productiekosten laag houden.
De Tesla Model 3 heeft nu in België een vanafprijs van 39.990 euro, met prijzen die oplopen tot 58.490 euro voor de Performance AWD uitvoering. Om van de nieuwe Model Q hier een succesverhaal te maken moet de Belgische prijs daar dus een flink stuk onder duiken, bijvoorbeeld 37.500 euro naar analogie met de Amerikaanse markt. Een andere mogelijkheid is dat Tesla de prijzen van de Model 3 in 2025 opnieuw verhoogt om voldoende afstand met de nieuwe Model Q te bewaren.
Met de introductie van de Model Q richt Tesla zich op het compacte EV-segment, waar het zal concurreren met populaire modellen zoals de Volkswagen ID.3, Jeep Avenger of BYD Atto 3 en nieuwkomers zoals de MINI Aceman of Leapmotor C10.
Hoewel het idee van een betaalbare compacte Tesla aantrekkelijk is, blijven wij sceptisch over de lancering van een volledig nieuw model in dit segment. Op basis van eerdere trends en strategieën van Tesla achten wij het realistischer dat de autofabrikant in 2025 twee goedkopere varianten van de huidige Model 3 en Model Y zal lanceren met besparingen op gebied van het interieur, de batterij en andere hardware. Deze modellen zouden sterk gebaseerd blijven op de bestaande ontwerpen en waarschijnlijk gebruikmaken van dezelfde productielijnen, wat voor Tesla economisch en strategisch voordeliger zou zijn.
Eerder in 2024 omschreef Elon Musk de autonome Cybercab taxi nog als de toekomst van Tesla. De ontwikkeling van een goedkoper model onder de Model 3 leek hem daardoor overbodig. Ook een versie van de Cybercab met stuur en pedalen behoort niet tot de mogelijkheden want dat model is nog niet productierijp in 2025.
De aankomende Tesla Model Q belooft een gamechanger te worden in het segment van betaalbare elektrische voertuigen. Toch raden we onze lezers aan om dit nieuws met een korreltje zout te nemen en rekening te houden met alternatieve scenario’s waarin Tesla zijn focus op de bestaande modellen uitbreidt.