Tussen alle onthullingen in Genève door maken we even tijd voor wat binnenlands autonieuws. De Belgische verkoopcijfers van personenwagens in februari zijn namelijk bekend. In totaal werden 49.707 wagens verkocht, een stijging van meer dan 11 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar.
Renault staat nog steeds aan de leiding in de Belgische verkoopstatistieken met 4.369 verkochte wagens, al ziet het zijn marktaandeel wel verkleinen tot 8,80 procent. Het merk wordt op de voet gevolgd door Peugeot (4.342 wagens). Op de derde plaats vinden we Volkswagen dat duidelijk weinig lijdt onder dieselgate.
De sterkste stijger in de top twintig is Mazda met een plus van maar liefst 93 procent. Dat heeft het vooral te danken aan de compacte CX-3 crossover. Ook Volvo (+35%) en Opel (+33%) kunnen tevreden terugkijken op de maand februari. Verder zijn vooral de sterke cijfers bij de Italiaanse merken opvallend. Zowel bij Fiat als bij Alfa Romeo stegen de verkopen met meer dan 38 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. Vooral bij die laatste is dat verrassend aangezien de orderboeken voor de nieuwe Giulia pas in april open gaan en het merk dus voorlopig moet rekenen op de al wat oudere Giulietta en Mito.
Uiteraard zijn er ook enkele merken die een moeilijke start van het nieuwe jaar kennen. Audi bijvoorbeeld kent ondanks de komst van de
nieuwe A4 een terugval van 3 procent in een markt die 11 procent groter is geworden. Ook bij Kia (-12 %) en Dacia (-14 %) hebben ze al betere tijden gekend.
Bij de exclusieve merken zien we dat acht nieuwe Bentleys en zes Ferrari’s de showroom verlaten hebben. Ook de wagens van Lotus, Morgan en McLaren vallen dit jaar duidelijk in de smaak.
De volledige lijst van het aantal verkochte personenwagens in België in de maand februari vind je
hier terug.