Audi heeft deze ochtend de nieuwe A4 voorgesteld. De D-segmenter wordt iets groter, maar vooral een stuk lichter dankzij een nieuw platform.
Maar is dit voldoende om de concurrentie? De concurrentie was namelijk nog nooit zo groot met de Mercedes C-Klasse en BMW 3 Reeks als eeuwige rivalen, maar ook nieuwkomers zoals de bejubelde
Jaguar XE en de vorige week voorgestelde
Alfa Romeo Giulia.
We meenden even de exterieurfoto’s van het oude model te zien in het persbericht, maar dit blijkt toch echt de geheel nieuwe A4 te zijn. De nieuwe generatie meet 4,73 meter lang (+ 3 cm) met een wielbasis van 2,82 meter (+ 1 cm). Verder is de wagen 1,84 meter breed en 1,42 meter hoog. Belangrijk bij de station is de kofferinhoud van 505 liter. Na het neerklappen van de achterste zetelrij neemt de bagageruimte toe tot 1.510 liter.
De nieuwe A4 moest een stuk zuiniger worden tegenover de uitgaande generatie. Dankzij het nieuwe platform weet Audi de wagen al zo’n 120 kg lichter te maken. Daarnaast werd de aerodynamica van het koetswerk aangepakt met een cw-waarde van slechts 0,23 als resultaat.
Bij zijn lancering biedt Audi de A4 aan met drie benzinemotoren en vier diesels. Voor benzinerijders gaat het meerbepaald om een 1.4 TFSI met 150 pk en 250 Nm, de 2.0 TFSI Ultra met 190 pk en een verbruik van 4,8 l/100 km en een 2.0 TFSI met 252 pk en 370 Nm. Die laatste is ook als vierwielaangedreven Quattro verkrijgbaar. Bij de dieselmotoren geldt de 2.0 TDI Ultra met 150 pk als voorlopige instapper. Verder bestaat het gamma uit een 2.0 TDI met 190 pk en 400 Nm, een 3.0 TDI met 218 pk en 400 Nm en een 3.0 TDI met 272 pk en 600 Nm. Schakelen gebeurt via een manuele zesbak, een 7-traps S-Tronic met dubbele koppeling of – enkel bij de 3.0 TDI met 272 pk – een 8-traps Tiptronic.
Zoals eerder gezegd blijven grote wijzigingen aan de buitenkant achterwege. We vermelden enkel de Matrix led-koplampen. Het interieur ging echter volledig op de schop. We zien onder meer de "Virtual cockpit" terug die debuteerde in de
nieuwe TT, een audio-installatie van Bang&Olufsen en een head-up display naar het voorbeeld van Mercedes.
De nieuwe A4 wordt dit najaar op de IAA in Frankfurt aan het grote publiek voorgesteld. Later volgen de krachtigere S4 en RS4. Ook een A4 e-Tron zou op het programma staan.