Langverwachte Jaguar XE is officieel
Jaguar nam uitgebreid te tijd om de XE op de markt te brengen. Na een lange teasercampagne krijgen we nu eindelijk de gehele wagen te zien. Het was het wachten waard, dat geven we al mee.
Auteur: Stijn | 09-09-2014
Jaguar kan misschien beschouwd worden als het beste alternatief voor de Duitse drie. Met de XF heeft het Britse merk al een concurrent voor de 5-series en E-klasses van deze wereld, de XJ doet hetzelfde in het segment van de 7-serie en de A8.
De XE komt terecht in het D-segment, waar het model voornamelijk de strijd zal aangaan met de 3-serie en C-klasse. We herinneren ons nog de vorige poging van Jaguar in dit segment, namelijk de X-type (aka oude Mondeo met andere koets) die Jaguar nog steeds koude rillingen bezorgt. Neen, de X-type werd een flop maar lees hieronder waarom de XE alvast wel een goede kans maakt.
Aluminium is het toverwoord bij deze XE. Jaguar wil zo het gewicht van de wagen laag houden en tegelijk zorgen voor een stijve koets. Het leeggewicht komt op 1.474 kg. Aerodynamisch is de XE ook, de luchtweerstandcoëfficiënt is met een Cw-waarde van slechts 0,26 zeer laag te noemen. Enkel de C-klasse van Mercedes doet het nog iets beter (0,24). Het model werd al onderworpen aan de EuroNCAP-testen. Die leveren het model het maximum van vijf sterren op.
De voorlopige topper wordt de XE S. Deze krijgt een 3,0-liter V6 onder de motorkap, goed voor 340 pk. Schakelen gebeurt via een 8-trapsautomaat. Een sprint van 0 tot 100 km/h kan in 5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. De “voorlopige topper” dus, want Jaguar heeft nog een versie met een 5,0-liter V8 in gedachten, waarbij de topsnelheid in de buurt van de 300 km/h zou komen te liggen.
De 2,0-liter viercilinder diesel die onder het nieuwe “Ingenium-label” valt, is wat vriendelijker is voor het milieu. Jaguar belooft een gemiddeld verbruik van slechts 3,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Qua vermogen ook hier geen gebrek, de viercilinder is nog steeds goed voor 163 pk.
De XE heeft achterwielaandrijving, maar zij die in de winter de bergen intrekken kunnen rekenen op het nieuwe “All Surface Progress Control”. Met deze techniek, geleend van zuster Land Rover, zorgt Jaguar voor een optimale tractie bij lage snelheid (3,6 tot 30 km/h).
Binnenin vinden we het nieuwe InControl-infotainmentsysteem, te bedienen via een 8-inch touchscreen. Dit houdt onder andere in dat je via InControl Remote met je smartphone (zowel Android als iOS) de motor kan starten, de deuren vergrendelen en ontgrendelen of de klimaatregeling instellen. Via InControl Apps kan je alle apps van je smartphone bedienen via de touchscreen.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar dat verandert in oktober want dan is de XE te bewonderen op het autosalon van Parijs. Begin 2015 staat de wagen bij de dealers.