De F-Pace is een groot succes voor Jaguar, dus werd al snel groen licht gegeven voor de ontwikkeling van een tweede SUV. Die komt er nu in de vorm van de E-Pace.
Ian Callum is er in geslaagd om de E-Pace perfect te doen aansluiten bij de rest van het gamma en tegelijk voor voldoende onderscheid te zorgen met de grotere F-Pace. Dat laatste is te danken aan de vele designelementen die geïnspireerd zijn op de
F-Type. Jaguar haalt als voorbeeld de daklijn en zijruiten van de SUV aan, maar ook de hoge koplampunits lijken een knipoog naar de nu al iconische sportwagen.
Met een lengte van 4,40 meter, hoogte van 1,65 meter en wielbasis van 2,68 meter vormt de E-Pace een perfect alternatief voor SUV’s zoals de
Mercedes GLA en
BMW X1. Ook bij concerngenoot Land Rover kijken ze wellicht met gemengde gevoelens naar de komst van de E-Pace want daar zouden de verkopen van de stilaan pensioengerechtigde Evoque kunnen terugvallen.
Noemenswaardigheden bij de nieuwe E-Pace zijn de aanwezigheid van een 4G Wi-Fi hotspot, een 10-inch touchscreen (optioneel 12.3 inch) ter bediening van het infotainmentsysteem, een head-up display in kleur en een kofferruimte van 577 liter. Beschikbare veiligheidssystemen zijn onder meer een Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist, Traffic Sign Recognition, Emergency Braking en een Adaptive Speed Limiter.
Het motoraanbod zal bestaan uit twee benzinemotoren en drie diesels. Wie voorwielaandrijving wilt is automatisch aangewezen op de 2.0 viercilinder dieselmotor met manuele versnellingsbak en 150 pk en 380 Nm. Vierwielaandrijving met dezelfde motor is echter ook een optie en dan behoort een automaat meteen ook tot de mogelijkheden. Een trede hoger staat een 2.0 viercilinder met 180 pk en 430 Nm. Schakelen kan hierbij zowel manueel als via een automaat. De dieseltopper wordt voorlopig de 2.0 viercilinder met 240 pk en 500 Nm, steeds gekoppeld aan een 9-traps automaat. Handmatig schakelen zit er voor benzinerijders niet in. Zij kunnen kiezen uit een 2.0 viercilinder met 249 pk en 365 Nm of een krachtigere versie met 300 pk.
Tot slot nog dit. Gisteren kwamen we even niet meer bij toen maar liefst twee buitenlandse concullega’s de fout begingen om de E-Pace aan te kondigen als “de elektrische SUV van Jaguar”. Vergis je echter niet, dat wordt de
I-Pace.