Jaguar heeft een heerlijke 5.0 liter V8 in de rekken liggen en dat heeft de ingenieurs bij de SVO-afdeling van het merk op een idee gebracht. Waarom zouden ze dat blok niet eens in de XE lepelen? En zo geschiedde ...
Jaguar verbaast de wereld met de XE SV Project 8, de krachtigste straatlegale wagen die het merk ooit gebouwd heeft. Onder de kap ligt de bekende 5.0 liter V8 met supercharger die dankzij enkele software-aanpassingen over 600 pk en 700 Nm koppel beschikt. Het vermogen wordt via een 8-traps automaat naar de vier wielen gestuurd. Een sprint van 0 naar 100 km/h neemt een luttele 3,7 seconden in beslag. De topsnelheid is vastgelegd op 322 km/h.
SVO, wat staat voor "Special Vehicle Operations", heeft niet alleen de aandrijflijn vervangen, de wagen wordt op tal van vlakken aangepast. We noteren bredere wielkasten met daaronder 20-inch wielen, een vlakke bodem. Daarnaast is de rijhoogte aan te passen net als de stand van de splitter en achtervleugel. De XE kan zo klaargestoomd worden voor het circuit met een toename van de downforce tot 122 kilogram bij een snelheid van 200 km/h. Carbon-keramische brengen de sedan indien nodig snel weer tot stilstand.
Om gewicht te besparen zijn zowel de opvallende voorbumper, motorkap, achtervleugel, achterbumper als diffuser uit koolstofvezel opgetrokken. Wie nog meer gewicht kwijt wil, kan het optionele 'Track Pack' aanvinken. Dan verwijdert Jaguar de achterbank en monteert het vooraan twee lichtere stoelen. De rest van het interieur wordt aangekleed met een mix van alcantara en koolstofvezel.
Geïnteresseerd? Dan loop je best zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde Jaguar dealer want met een oplage van 300 stuks blijft de XE SV Project 8 uiterst gelimiteerd. De wagen spotten kan eind deze week tijdens het Goodwood Festival of Speed.
In het Verenigd Koninkrijk vraagt Jaguar iets meer dan 170.000 euro voor de 600 pk sterke XE. Zoveel geld niet bij de hand? Dan is een
standaard XE ook leuk, toch?