De huidige Audi A3 is als driedeurs en sportback sinds 2012 op de markt. De sedan en cabrio volgden pas een jaar later, maar Audi heeft besloten om alle versies vandaag al een facelift te geven. Zoals steeds houden de Duitsers vast aan evolutie in plaats van revolutie.
De wijzigingen aan het ontwerp van de A3 zijn eerder subtiel, maar moeten de A3 volgens Audi nog sportiever en expressiever doen lijken. De nieuwe koplampen lijken sterk op de exemplaren van de recente
A4. Standaard gaat het om Xenon plus exemplaren, maar led koplampunits behoren ook tot de mogelijkheden. Verder zien we een iets bredere grille, nieuwe achterlichten en een andere diffuser. Klanten kunnen kiezen uit twaalf koetswerkkleuren, waarvan vijf kleuren volledig nieuw zijn.
Binnenin maakt de welbekende Virtual Cockpit zijn opwachting met een scherm van 12,3 inch. Daarnaast heeft Audi gezorgd voor een nieuw stuurwiel en kreeg het infotainmentsysteem een update. Ook aan de veiligheid wordt gedacht. Zo is er een doorontwikkelde versie van de Active Lane Assist en kan de A3 optioneel worden uitgerust met een Traffic Jam Assist, een rear cross-traffic assist en een Emergency Assist. Die laatste brengt de wagen op een veilige manier tot stilstand wanneer de chauffeur ondanks enkele waarschuwingen het stuur niet meer bedient.
Op motorisch vlak is het belangrijkste nieuws wellicht de komst van een 1.0 TFSI driecilinder met 115 pk en 200 Nm. Verder hebben klanten de keuze uit een viercilinder 1.4 TFSI COD met 150 pk en 250 Nm. De afkorting COD staat daarbij voor cylinder-on-demand, wat betekent dat de motor twee cilinders uitschakelt wanneer de volledige output niet benut wordt. De sterkste benzineversie is de nieuwe 2.0 TFSI met 190 pk en 320 Nm. Wie zich tenslotte nog aan een dieselversie waagt, kan kiezen uit een 1.6 TDI met 110 pk of een 2.0 TDI met 150 of 184 pk.
Klanten die op zoek zijn naar een alternatieve aandrijflijn kunnen nog steeds de A3 e-tron bestellen. De aandrijflijn bestaat bij deze versie uit een 1.4 TFSI met 150 pk en een elektromotor van nog eens 101 pk. Het gecombineerde vermogen bedraagt 204 pk. Ook de A3 g-tron met een 110 pk sterke 1.4 TFSI blijft in het gamma.
Mag het allemaal wat sneller gaan, dan biedt de S3 misschien een uitkomst. De ingenieurs van Audi hebben het vermogen van de 2.0 TFSI met 10 pk opgekrikt tot een mooie 310 pk. Het maximaal koppel stijgt van 380 naar 400 Nm. Bovendien is het Electronic Stabilization Control (ESC) herbekeken wat volgens het merk voor nog meer rijplezier en dynamiek moet zorgen.
Begin mei gaat de vernieuwde A3 in de verkoop. De eerste leveringen mogen we in de zomer verwachten. Belgische prijzen hebben we nog niet, maar de basisprijs in Duitsland voor de nieuwe 1.0 TFSI bedraagt 23.300 euro.