In Ingolstadt werd het gisteren een lange werkdag voor de toplui van Audi. Het merk stelde er gisteravond namelijk de nieuwe A5 voor. Van zijn voorganger beweerde tekenmeester Walter Da Silva zelf dat het zijn beste ontwerp was, een mening die heel wat liefhebbers van het merk met hem deelden. Er rustte dan ook een zware taak op de nieuwe designafdeling. Kan de nieuwe A5 de verwachtingen inlossen?
Zoals gewoonlijk hoeven we bij Audi geen designrevolutie te verwachten. Zelfs nadat de eerste generatie A5 maar liefst negen jaar op de markt bleef, zijn de uiterlijke verschillen met het nieuwe model miniem te noemen. De voorzijde is misschien wel het meest geëvolueerd. We zien een lagere motorkap waardoor de grille een stuk kleiner uitvalt en de koplampen ietwat naar onder lijken af te buigen. Aan de zijkant maakt Audi zich er helemaal gemakkelijk vanaf. Enkel de sterker geaccentueerde vouw in het koetswerk van de koplampen naar de achterlichten springt in het oog. Tenslotte nemen we nog een kijkje achteraan. Daar zien we een subtiele achterspoiler, achterlichten in lijn met de
nieuwe A4 en een bollere achterbumper.
Het interieur van de nieuwe A5 lijkt als twee druppels water op de A4. De grootste vernieuwingen zijn de virtual cockpit en de display voor het infotainmentsysteem dat centraal op het dashboard geplaatst wordt.
Bij de lancering zullen klanten bij de A5 kunnen kiezen uit een 2.0 liter TFSI motor met 190 of 252 pk. Voor dieselliefhebbers geldt de 2.0 liter TDI met 190 pk als instapversie. Daarnaast is er een 3.0 TDI met 218 of 286 pk. De krachtige S5 beschikt over een 3.0 liter TFSI met 354 pk en 500 Nm. Het vermogen van de beschikbare motoren ligt tot 17 procent hoger ten opzichte van de vorige generatie. Tegelijk zou het verbruik tot 22 procent lager liggen.
Voorlopig krijgen we de nieuwe A5 enkel als coupé te zien, maar een cabrio en sportback staan uiteraard ook nog op het programma. Dit najaar brengt Audi zowel de A5 als de S5 Coupé op de markt. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.