Nieuwe Ford Ka+ is praktische B-segmenter
Vorige maand ging de tweede generatie Ford Ka uit productie. De A-segmenter die zijn basis deelde met de Fiat 500 krijgt geen directe opvolger, al brengt Ford wel een nieuwe Ka+ op de markt. Die is een maatje groter en moet een publiek aanspreken die veel auto voor weinig geld verkiest.
Auteur: Stijn | 08-06-2016
De Ford Ka gold twee generaties lang als een stijlvolle A-segmenter, maar daar komt met de Ka+ verandering in. Echt compleet nieuw is de wagen niet. Net zoals de Ecosport was het model oorspronkelijk gericht op de Zuid-Amerikaanse markten en daar rijdt de wagen ondertussen al een klein jaar rond. Nu mag de Ka+ dus ook in Europa zijn kans gaan wagen, maar onze eisen liggen wel een stuk hoger en dus moest Ford flink aan de bak. De Europese versie beschikt over nieuwe stoelen, een aangepast interieur en een betere geluidsisolatie. Ook het chassis is specifiek voor onze markten afgesteld.
Qua formaat is de Ka+ met zijn 3,93 meter net iets korter dan de Fiesta, maar wel 2,6 centimeter hoger. Het resultaat is volgens Ford dat de Ka+ achteraan de meest riante hoofd- en beenruimte biedt in zijn klasse. Dat de wagen vooral een praktisch alternatief moet zijn in het B-segment, blijkt ook uit de kofferruimte van 270 liter en de talrijke opbergvakken in het interieur.
Het motorenaanbod bij de Ka+ is al even nuchter als de wagen zelf. Klanten kunnen kiezen uit een 1.2 Duratec benzinemotor met 70 of 85 pk. Die eerste verbruikt gemiddeld 5,0 l/100 km, de laatste is al tevreden met 4,8 l/100 km. Schakelen gebeurt steeds via een manuele vijfbak.
De verkopen van de Ka+ starten nog deze maand. De vanafprijs bedraagt 10.200 euro. Daarvoor krijg je een wagen die standaard over elektrische ramen beschikt (enkel vooraan), elektrisch verstelbare zijspiegels, zes airbags en zelfs Hill Start Assist. Ook mistlampen vooraan en een chromen grille behoren tot de standaarduitrusting.