Ford kiest voor een guitig ontwerp met hoog geplaatste koplampen die iets weghebben van de exemplaren op zowel de eerste Puma als de huidige Ford GT. Verder zien we een grote grille, sportieve bumpers, vloeiende lijnen aan de zijkant en tweedelige achterlichten met een zwarte omlijning.
Het interieur van de Puma herkennen we grotendeels van de Fiesta. In de koffer is plaats voor maar liefst 456 liter aan bagage. Dat opvallend cijfer is onder meer te danken aan de zogeheten Ford Megabox, een extra ruimte onder een deksel in de koffer dat dankzij een synthetische bekleding en waterafvoer in de bodem makkelijk te reinigen is met water. Met het deksel open kunnen lange items zoals golftassen opgeborgen worden. Met het deksel dicht is de Megabox dan weer handig voor vuile kleren of modderige schoenen. Een primeur in dit segment is trouwens de handenvrije achterklep waarbij een trapbeweging onder de achterbumper volstaat om de koffer te laten openen.
Ford brengt de Puma op de markt met een 1.0 EcoBoost benzinemotor die ondersteuning krijgt van mild-hybrid technologie in de vorm van een riemaangedreven startmotor/generator. Voor het vermogen kunnen klanten kiezen uit 125 en 155 pk. Klanten die een klassieke verbrandingsmotor wensen zullen de keuze hebben tussen verschillende EcoBoost benzinemotoren en EcoBlue diesels met een start-stop-systeem. Daarnaast beschikken alle 1.0 EcoBoost motoren als allereerste driecilinder over cilinderuitschakeling.
De nieuwe Ford Puma komt eind dit jaar op de markt. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.