Zevende generatie Ford Fiesta is officieel
Ford heeft gisteravond het doek gehaald van de nieuwe Fiesta. De uitgaande generatie was acht jaar lang een schot in de roos. Het zal dan ook niemand verbazen dat de opvolger zeer herkenbaar blijft.
Auteur: Stijn | 30-11-2016
Vooral aan de voorzijde van de nieuwe Fiesta speelt Ford op veilig. We spotten een licht gewijzigde grille, iets bredere koplampen en nieuw bumperwerk, maar de familieband met zijn voorganger is duidelijk zichtbaar. Achteraan volgt Ford dezelfde strategie dan bij de alweer zes jaar oude Focus door de verticaal geplaatste achterlichten in te wisselen voor horizontale units. In tegenstelling tot heel wat concurrenten houdt Ford de driedeursversie gewoon in leven.
Belangrijker dan de updates aan het buitenzijde zijn wellicht deze in het interieur. Het geheel oogt een stuk moderner door het losstaande 8-inch touchscreen waarmee het SYNC 3 infotainmentsysteem bediend wordt.
Nieuw zijn ook de vier uitrustingsniveaus die Ford aanbiedt. Eerst en vooral krijgen we uiteraard de standaard Titanium uitvoering te zien. Ook de visueel sportieve ST-line blijft in het gamma. De eerste, volledig nieuwe uitvoering is de Vignale, het luxe label van het merk dat zo voor het eerst in het B-segment actief wordt. Tenslotte introduceert het merk de Fiesta Active. Deze onderscheidt zich via extra kunststof beschermpanelen, dakrails en een iets grotere bodemvrijheid.
Op motorisch vlak valt op dat de 1.0 liter EcoBoost driecilinder uitgerust is met cilinderuitschakeling om het gemiddelde verbruik verder te drukken. Die motor komt er zowel met 100, 125 als 140 pk. Daarnaast kunnen klanten kiezen voor een 1.1 liter driecilinder benzine met 70 of 85 pk. Dieselrijders kunnen rekenen op de 1.5 TDCi met 85 of 120 pk.
Midden volgend jaar staat de nieuwe Fiesta bij de dealers. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.